Under helgen gjorde de en provtur till Hoburgen, för att kolla utrustningen. Det var tur att de gjorde det, det var mycket de inte hade tänkt på.
- Vi hade glömt osthyvel, brödkniv, plastpåsar, badbyxor, laddare till telefonerna, gula västar med reflexer, galgar och pannlampor, sade Bengt-Åke Rundqvist, strax innan färjan gick i går eftermiddag.

Dubbelsäng i husbil
Äventyret går ut på att cykla söderut. De är fyra gamla kompisar från Gotland, förutom Bengt-Åke från Väskinde, Tomas Ardin och Stefan ten Siethoff från Visby, Tryggve Bering från Burgsvik även en uppsalabo, Tommy Westerblom.
De har också en husbil som följebil med fem sovplatser, två dubbelsängar och en våningssäng.
- Det kan förstås kännas ovant för oss att dela dubbelsäng...
Därtill ett alldeles nytt cykelställ för fem cyklar.
Cyklarna, utrustade med punkteringsfria däck, är kraftigt sponsrade, med däck från Tyskland och lädersadel från England, "riktiga EU-cyklar".
Men kläderna är deras egna, även så hjälmarna.
- Men jag tar inte på mig en hjälm, säger Tomas Ardin.
Varför inte?
- Jag vill inte bara!
De andra fnyser och kränger på sina. Det är lördag och de ska just starta sin provtur till Hoburgen.

Rastlösa män
Äventyret lockar dessa rastlösa män, som gjort fysiskt ansträngande saker tillsammans under 25 år.
- Det är frihet, så fantastiskt skönt att ge sig av, säger Stefan ten Siethoff, som är skattmas till vardags.
Meningen är att vännerna ska cykla upp till tio mil om dagen och vara nere i Gibraltar efter en dryg månad. De ska nämligen avverka 300 mil och turas om att köra följebilen.
I den ska de sova, på parkeringsplatser för husbilar. Och det är också bilen som ska ta med dem alla hem, i maj. Husbilen drar rätt mycket bensin, 10 000 kronor räknar de med.
- Vi kommer nog att lägga ut omkring 10 000 kronor var för den här resan, men det är det alla gånger värt, säger Bengt-Åke Rundqvist.
Själv har han, fritidspedagogen, tränat genom att åka Halv-Vasan i Dalarna och traska runt delar av Gotland varje månad.
- Jag cyklade till Hoburgen under långfredagen, i värsta tänkbara väder, säger Rundqvist.
- Jag har förberett mig genom att cykla 40 mil i Thailand. Problemet där är att få tag på en cykel, säger Ardin.
- Jag har cyklat till Säveskolan, säger ten Siethoff.

Passet är med
En baktanke med cykelturen är att få bort några kilon. Bengt-Åke Rundqvist hoppas gå ner till under 90 kilo, nu väger han 97.
Så äntrar de sina cyklar.
- Har du passet med dig, hojtar de till ten Siethoff, vid vars hus de startade sin resa.
Det hade han.