Han har två SM-guld i den tvåhjulsdrivna klassen, 2012 och 2013, han har sen fortsatt på hög nivå, men fjolårssäsongen blev inte alls vad han tänkt sig och han avbröt den.

Efter diverse problem med bilen så var motivationen inte på topp och han var osäker om framtiden och tog en paus.

– Det fanns egentligen bara två alternativ och det var att lägga ner allt eller göra en rejäl satsning, säger han.

Artikelbild

| Rustar. Johan Holmberg går igenom bilen inför kommande säsong.

Det blev det sistnämnda alternativet, en rejäl satsning.

– Den här möjligheten dök upp med stor hjälp av sponsorer och det är många runt omkring som gör den här satsningen möjlig. Sen känns det tryggt att jag har helt rätt folk omkring mig som mekaniker och chassieexperter, säger han.

Kommande säsong 2018 blir det bland annat ny bil. Han kommer att köra VM-föraren och norrmannen Mads Östbergs Ford Fiesta R5 i WRC 2.

Det blir en full säsong i SM och dessutom en start i Svenska Rallyt i februari.

Artikelbild

| Bil. Interiören i den nya bilen.

– Att få köra den svenska VM-tävlingen har ju så klart varit en dröm sedan länge. Men att jag skulle få chansen att få göra det i den näst största klassen, WRC 2, kunde jag aldrig ens drömma om, säger han.

Satsningen är väldigt serioös förutom en konkurrenskraftig bil så vill Johan även öka på sin egen fysiska status.

Artikelbild

– När man får den här chansen, då måste man se till att ge sig själv de bästa förutsättningarna man kan, så nu kör jag även fysträning som jag aldrig tidigare gjort, säger han.

WRC 2 är steget under de värsta WRC-bilarna.

– Man kan säga att WRC är den tyngsta klassen och sköts av fabriksteam och WRC 2 är lite enklare, och drivs av privatteam, säger Johan.

Sverige fick så sent som senaste säsongen en världsmästare i WRC 2 genom Pontus Tideman.

För tillfället är den nya bilen nerplockad och allt ska gås igenom, sen väntar tester i januari och den första tävlingen i början av februari.

– Det blir mycket bilkörande, men det ska bli riktigt kul och intressant.

Hur långt det räcker är svårt att säga.

– Det är en riktigt tuff klass, det är ju ingångsklassen till WRC så det finns många riktigt duktiga förare, men jag ska vara bäst av de som ligger på samma nivå som jag och jag kommer alltid att göra allt för att placera mig högt upp i prislistan, säger han.

Hur det blir med hans tidigare nybygge som stoppats av Bilförbundet vet han inte just nu.

– Nej, det står helt still, nu är det advokat inblandat som jobbar med det och det är utanför min kunskap, tyvärr har det gått så långt att det blir en stämning av förbundet, säger han.