Första säsongen i Ica Maxi Arena var en publiksuccé för samtliga idrottsklubbar.

Andra säsongen var inte lika festlig, men den här säsongen har varit en enda stor publiksuccé för innebandyklubbarna.

– Vi har jobbat väldigt hårt inför varje match för att nå hit och vi är inte färdiga, säger Hans Pedersén, marknadschef i Visby IBK.

Artikelbild

Visby IBK:s styrelse hade före säsongen gett Pedersén uppdraget att försöka höja publiksnittet till 1000 personer på hemmamatcher.

Säsongen före hade klubben redovisat ett snitt på 652 och toppsnittet från första säsongen i Ica Maxi Arena låg på 802.

Nu önskade styrelsen se en rejäl publikökning.

– Det är inte dåligt att ligga runt 500–600 personer, men i Ica Maxi Arena känns det tomt, säger Hans Pedersén.

Hans Pedersén gick igång på uppgiften och i dag har allsvenska Visby IBK landets femte högsta publiksnitt (954 personer) – en ökning med 48 procent.

– Att vi är topp fem i svensk innebandy – alla serier. Det är starkt, säger han.

2015-2016 var man åtta i landet.

Visby IBK har nått det rekordhöga publiksnittet genom tre steg.

* Sänkta biljettpriser och fri entré upp till och med 16 år.

* Sälja in sponsorpaket där sponsorer betalar extra och sedan i sin tur kan bjuda sina kunder på biljetter.

* Rekrytera i skolorna. A-lagsspelare delar ut familjebiljetter till skolelever.

– Sedan premiären har vi fått in över 700 nya kunder. När de väl är inne i vårt biljettsystem kan jag kommunicera med dem via mejl eller via SMS, säger Hans Pedersén och fortsätter:

– Det här är ett långsiktigt arbete och redan nu har vi högre kiosk- och publikintäkter än i fjol. Sedan spelar det ju in att det går bra sportsligt. Skulle vi nå SSL-kval har vi förutsättningar för att gå hela vägen, säger Pedersén.

Även Endre IF rider på framgångsvågen av stegrande publiksiffror. I dag har föreningen höjt sitt publiksnitt med 253 personer från 496 till 742 personer. Procentuellt har Endre ökat 52 procent. Endre är den klubb i SSL dam som drar klart flest åskådare och är tolva totalt i Sverige.

– Fantastiskt kul, det här motiverar alla i föreningen att jobba vidare. Vi märker också av en jätteökning i antalet följare i sociala medier som facebook och instagram, säger Emma Hoffman i Endres evenemangskommitté.

Endre har precis som Visby IBK en vision att uppnå ett publiksnitt på 1000 personer.

– Laget har spelat upp sig sportsligt och vi har också spottat upp oss i vår marknadsföring av klubben där inte minst Albin Skur gjort ett bra jobb, säger Emma Hoffman.

I Endre har man inte gjort några justeringar av biljettpriset. Däremot premieras årskortsinnehavare lite extra.

– De bjuds på två Vip-kvällar per säsong där de får lite tilltugg och träffa Alexander Brinkmann som berättar lite inför matchen. På vanliga matcher ingår kaffe och kaka, säger hon.

Samtidigt som innebandyklubbarna flyttat fram positionerna står det klart att restaurangdelen i Ica Maxi Arena snart kan drivas i ny regi. Region Gotland slutförhandlar nu med en ny aktör som ska vara villig att ta över.

Något som välkomnas av klubbarna även om kioskförsäljningen ökat med flera hundra procent.

– Det vore trevligt. Trots att vi nu har så högt publiksnitt så lider vi publikmässigt av att det inte finns någon restaurang. Vår publik tycker att det är trevligt att komma ett par timmar före, äta en bit mat, ta en pilsner och mingla runt lite grand, säger Hans Pedersén.

– Det ger ju ett mervärde. Vi har många sportfamiljer med tajta scheman i vår publik och då är det viktigt att även kunna erbjuda servering, säger Emma Hoffman.

Innebandyklubbarna ökar mest, det är inte på bekostnad av andra idrotter. Föreningar som Visby Roma 682 (+36), Visby Ladies 319 (+24) och Sudrets HC (+13) ökar också sina publiksnitt.

Fotnot: Hemmasnitt fram till och med 20 december jämfört vid samma tidpunkt i fjol.