GT avslöjade i går Sjöfartsverkets beslut att flytta räddningshelikoptern, som stått stationerad på Gotland, till fastlandet. Visbybasen ska finnas kvar – men den kommer inte att vara bemannad.

– Just nu har vi inte den beredskapsgrad som vi strävar efter, något som vi naturligtvis inte är nöjda med. Vi gör allt vi kan för att komma tillbaka till ursprungsläget, sade Sjöfartsverkets Eva Nordström till GT – men berättade samtidigt att beslutet gäller "tills vidare".

En av de yrkesgrupper som berörs mest är yrkesfiskarna. Sveriges fiskares riksförbunds ordförande Peter Olsson är mycket orolig efter gårdagens besked.

Artikelbild

| Sveriges fiskares riksförbunds ordförande Peter Olsson.

– Jag ser det som en katastrof, det är helikoptern på Gotland som huvudsakligen täckt det område där vi fiskar. Trålfiskarna anses ha världens farligaste jobb och för dem dras nu räddningslinan bort. Helikoptern har redan räddat många liv, jag får en riktigt otäck känsla nu, säger han.

Peter Olsson förbereder redan en skrivelse till den ansvariga myndigheten, för att fråga "vad de håller på med".

– Helikopterbesättningarna är inte ensamma om att ha tappat förtroendet för Sjöfartsverkets ledning. Jag känner flera som har slutat där och jag blir mörkrädd när jag hör talas om hur de jobbar, säger han.

Men yrkesfiskarna är inte de enda som berörs – gemene gotlänning färdas också över havet regelbundet. Även regionens beredskapschef Christer Stoltz förbereder ett brev till Sjöfartsverket.

– Jag undrar hur man tänker säkra sjösäkerheten i Östersjön, det känns som att Gotland borde vara bästa platsen att utgå ifrån. Många här känner nog en oro, vi är ju en ö och lever mycket nära havet. Men helikoptern är dessutom en resurs som använts vid andra incidenter, om någon trillat vid en klippkant till exempel, säger han.

Räddningschefen Dick Svennefelt har en annan ingång på problemet.

– Så länge vi vet om det finns en helikopter eller inte, så påverkas inte räddningstjänstens arbete så mycket. Men det här är självklart inte bra. De jag tror lider mest är Försvarsmakten, som ju flyger allt mer med Jas på Gotland. Om en pilot skjuter ut sig är det Sjöfartsverkets helikoptrar som ska hämta upp, förklarar han.

En som, märkligt nog, tar beskedet med ro är Visbys sjöräddningsstations chef Mats Stockmarr.

– Helikoptern finns ju kvar, den står bara längre bort, säger han.

Men det tar 50 minuter för den att flyga hit från Ronneby?

– Jag tänker inte smutskasta Sjöfartsverkets beslut, svarar Mats Stockmarr.