Framtidens journalistik är ett samarbetsprojekt som drivs av NTM, Bonnier, Schibsted, Sveriges Radio och Sveriges Television.

– Hela projektet är världsunikt. Det är väldigt ovanligt att medier som i grunden är konkurrenter samarbetar på det här sättet, säger projektledaren Johan Lindén.

DELTA I UNDERSÖKNINGEN, KLICKA HÄR!

En del i projektet – som startade 2014 – är att genomföra olika typer av undersökningar. På fredag går startskottet för en undersökning som ska kartlägga nyhetskonsumenters mobila användarbeteenden.

– Resultatet ska vi använda för att kunna tillfredsställa våra läsare bättre, säger Björn Lövenlid, redaktionell utvecklingschef hos NTM.

Deltagarna i undersökningen laddar ner en app som läser av hur de konsumerar nyheter.

– Mobilkonsumtionen har ökat monumentalt. Den här ska ge oss bättre förståelse för hur människor konsumerar nyheter via mobila plattformar. Har man andra behov än tidigare, tar man del av nyheter på ett annat sätt och får man tag i det man söker. Det är några frågor vi hoppas få svar på, säger Johan Lindén.

Helagotland.se, som är en del av NTM, är en av medierna som är med i projektet. Mats Pettersson är redaktionschef och ansvarig utgivare på Helagotland.se. Han är positiv till undersökningen:

– Det är grundläggande att förstå läsarnas behov och önskemål. Vi mäter redan på de sätt vi kan vad användarna och kunderna vill ha, men den här typen av undersökning ger oss ännu bättre underlag. Allt för att bli ännu bättre och mer användarvänliga.

– De insikter vi får av den här undersökningen kommer att leda till ännu bättre journalistik.