En av de saker som båda blocken var överens om inför förra valet var att det skulle satsas på kollektivtrafiken. I valrörelsen övertrumfade partierna varandra om hur dessa satsningar skulle se ut. Feministiskt initiativ och Folkpartiet ville ha gratis kollektivtrafik, men Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet ville hellre ha en riktigt bra trafik på stomlinjerna till Fårösund och Hemse för att få fart på resandet. Här ville de se tätare och snabbare turer med färre stopp och detta fastställdes också i deras gemensamma avsiktsförklaring efter valsegern.

Att det finns förbättringsområden inom den gotländska kollektivtrafiken är tydligt. Gotland har minst antal utbudskilometer per invånare och inget annat län i landet har ett lika utbrett missnöje med trafiken.

Men när mandatperioden närmar sig sitt slut har utbudet i landsbygdstrafiken ändå inte förändrats. I något fall har man tagit bort en avstickare på en mindre slinga, men några snabba pendlarbussar har det inte blivit. Och tätare turer, med halvtimmestrafik som man talade om 2014, har det inte heller blivit någonting av.

Artikelbild

| Lovade runt. På GA:s ”Valbar”inför förra valet övertrumfade partierna varandra om nya satsningar på kollektivtrafiken.

– Det som har hänt är att det har blivit fler resenärer på vissa turer och vi kör därför fler förstärkningsturer. Men det är egentligen ingen ökning av utbudet, förklarar Anita Carlsson som är chef för regionens kollektivtrafikenhet.

Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S) tycker att regionen har försökt att satsa på kollektivtrafiken.

– Vi har haft gratisdagar och vi har frågat resenärer om hur de vill ha det, men hur vi än försöker så blir det inte fler som åker, konstaterar han.

Nu börjar det i stället luta åt att det blir nedskärningar i landsbygdstrafiken.

– Under hösten fick vi veta att kollektivtrafiken går flera miljoner kronor back. Så kan det inte fortsätta. Tekniska nämnden ska ju spara 20 miljoner kronor på tre år, säger Tommy Gardell.

Några omedelbara förändringar kan det inte bli fråga om. Nuvarande avtal gäller två år till. Men när man går ut med en ny upphandling i sommar hoppas Tommy Gardell att regionen samlar sina resurser till stomlinjerna mellan Visby och Hemse och Visby och Fårösund och gör nedskärningar på övriga linjer.