Sjöfartsverket bekräftar att deras helikopter i Visby inte finns tillgänglig och kommer inte att lyfta förrän tidigast den 7 november, klockan 12.00. Än en gång handlar det om brist på personal.

– Det här är ett planerat stopp, säger Daniel Lindblad, presskontakt vid Sjöfartsverket.

– Redan i början av oktober insåg vi att vi skulle få brist på personal den här veckan och fattade då ett beslut om att helikoptern skulle stå stilla.

Artikelbild

| Yttre befäl Henrik Johansson tycker att Sjöfartsverket måste lösa problemet.

Liksom tidigare gånger är det nu helikoptrar från baserna i Norrtälje och Ronneby som ska sättas in om olyckan är framme. De har en beräknad restid till Visby på cirka 50 minuter.

– Det är klart att det här inte är optimalt. Men det är på sätt och vis inget ovanligt. Vi har fem baser i Sverige där det finns räddningshelikoptrar. Baserna finns i Umeå, Norrtälje, Ronneby, Göteborg och Visby. Under 2013 till 2016, när vi köpte in de nya helikoptrarna och skulle utbilda personal, hade vi bara fyra baser i gång.

Vad är problemet?

– Det pågår en dialog mellan arbetsgivare och personal om ett arbetstidsavtal och jag vill inte säga något innan den diskussionen är klar. Men vi hoppas komma till rätta med det här problemet i höst eller vinter.

Inte heller den här gången har de yttre befälen inom räddningstjänsten på Gotland fått någon information om att helikoptern i Visby inte är i tjänst.

– Vid två tillfällen i somras ville vi ha hjälp av helikoptern. Båda gångerna fick vi svaret att det inte fanns någon tillgänglig helikopter i Visby. Det hade vi inte informerats om, berättar yttre befäl Henrik Johansson.

– Samverkan är ett ledord för oss och det borde väl innebära att vi får information om en sådan här sak.

Anders Fagerlund, även han yttre befäl, säger att helikoptern finns med i larmplanen och är ett viktigt instrument för att vinna tid i en akut situation.

– Vi vill förstås veta vilka resurser vi har att tillgå. Det är ju onödigt att ringa och fråga efter helikoptern och få svaret att den inte finns tillgänglig när man kunde ha satt sig i bilen och kört direkt i stället. Flera minuter går till spillo. Det här börjar bli pinsamt för Sjöfartsverket.

Att problemet bottnar i personalbrist och ett arbetstidsavtal tycker de båda yttre befälen är märkligt.

– Jag förstår inte det här. Det finns väl saker som man inte är överens om på alla arbetsplatser, men då får man lösa det. Tredje man drabbas och skattebetalarna betalar faktiskt för den här servicen, säger Henrik Johansson.