Helagotland.se har återigen den högsta räckvidden i landet och är betydligt större än Aftonbladet och Expressen på den gotländska marknaden. I förra veckan släppte Orvesto räckviddssiffrorna för november och siffrorna visar att Helagotland.se har en räckvidd på 74,9 procent i november – att jämföra med Aftonbladet som ligger på 64 procent och Expressen som ligger på 59,9 procent.

– Det är ett kvitto på att vi gör bra saker och att vår journalistik tillsammans med GA och GT är viktig och relevant för gotlänningarna, säger Mats Pettersson.

Under hela året har Helagotland.se generellt haft en högre räckvidd än vad Aftonbladet och Expressen har haft på Gotland. Helagotland.se är även starkt om man jämför med tidningar på andra orter som historiskt haft en hög räckvidd.

Västerbottens-Kuriren i Umeå har till exempel en räckvidd på 69 procent på den lokala marknaden. Aftonbladet och Expressen har båda 67,3 procent i Umeå.

– Vi klarar fortfarande av att vara större än båda kvällstidningarna som inte har betalvägg och det är ganska fantastiskt, säger Mats Pettersson.

Vad ger det Helagotland.se att ha en hög räckvidd?

– Att kunna visa för våra kunder och samarbetspartners att vi når flest människor på Gotland är självklart viktigt. Förhoppningsvis ger det oss i förlängningen högre intäkter, om man vill nå gotlänningar är det hos oss man ska synas, säger Mats Pettersson.

FOTNOT: Räckvidd är ett mått på hur stor andel av en tänkt målgrupp som nåtts av budskapet.