Niklas Lind, marknadschef på Västervik Framåt, berättar att linjen till Visby var efterlängtad och att den har blivit en succé.

– Våra undersökningar visar tydligt att kombinationen Visby och Västervik har lockat många att välja just den här resvägen. Det kommer vi att satsa på ännu hårdare till kommande säsong.

Han avslöjar även att Västervik och Gotland i detta nu smider på en gemensam marknadsföringsplan för sommaren, men att det är för tidigt att gå ut med några detaljer.

Artikelbild

| Gunnar Andersson hade ansvaret ombord under Destionation Gotlands premiärtur till Västervik den 22 juni.

– Det jag kan säga är att vi siktar på att locka resenärer från Östergötland, västra delen av Sverige och söderut mot Malmö, men även från Tyskland. Vi har av tradition gott om tyska turister här, inte minst tack vare Astrid Lindgrens värld i Vimmerby, säger Niklas Lind.

Vad kan du säga om erfarenheten av Destination Gotland jämfört med Gotlandsbåten som körde säsongen innan?

– Med tanke på att Gotlandsbåten startade upp från scratch så tycker jag att de gjorde det bra, men DG har ju ett extremt väloljat maskineri. Allting funkar och det är aldrig något strul med tidtabeller och så vidare, säger han.

Linjen är klassisk i den mening att det fram till år 1987 gick att åka reguljärt mellan de båda hamnarna. Kapten Gunnar Andersson var den som med hjälp av fyra vattenjetmotorer lade till med lilla snabbfärjan HSC Gotlandia i Lucernahamnen i Västervik efter premiärturen den 22 juni.

Artikelbild

Att köra mot Västervik är som att köra mot de andra hamnarna, Oskarshamn och Nynäshamn, men ändå inte:

– Det är kortare än till Nynäs, bara två och en halv timme. Och det är enklare insegling än till Oskarshamn, farleden här är bredare, 140 meter. Vi kan gå på tvären om vi vill, berättade Gunnar Andersson för GT i somras.

Premiärturen gick i bra väder, lugna väst-nordvästliga vindar. 179 resenärer var ombord mellan Visby och Västervik på morgonen, till återresan hade 432 passagerare löst biljett.

Även Destination Gotlands vd, Christer Bruzelius, har betonat vikten av linjen till Västervik och den nytta som den medfört:

– Under sommaren erbjöds så gott som dagliga turer mellan Visby och Västervik. Västervikslinjen uppskattades och gav många nya Gotlandsresenärer vilket gör det roligt att fortsätta med trafiken även nästa sommar, har han berättat tidigare.