I går skrev GT om ett tapp i antalet gotländska gästnätter i fjol, jämfört med året innan.

Detta ansågs av flera vara kopplat till den kapacitetshöjning som det konkurrerande rederiet Gotlandsbåten innebar just 2016.

Det blev därför under gårdagen till en debatt om just transportkapacitet – och om det försenade fartyg som Destination Gotland, DG, har beställt från Kina.

Artikelbild

| Pigge Werkelin, entreprenör.

LÄS MER: Nya gasfärjan försenas ytterligare

Pigge Werkelin, entreprenör inom turistbranschen och även inblandad i just Gotlandsbåten, är en av dem som röt till i går. På Facebook skrev han om stora investeringar inför säsongen 2018, vars kalkyl bygger på den tilltänkta kapacitetsökningen från DG:s sida.

– Vi i Werkelinbolagen investerar i de olika anläggningar vi har runt om på ön och det handlar om rätt ordentliga grejer, säger Pigge Werkelin till GT.

Enligt honom drabbar en utebliven färja betydligt fler än bara Werkelinbolagen. ”Ön skulle tappa cirka 350-500 miljoner i intäkter i sommar, vilket är en katastrof”, skriver entreprenören på nätet.

Artikelbild

| Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.

Pigge Werkelin menar att ökningen är ett löfte från staten via avtalet med DG. ”Om DG och staten inte levererar kapacitet som minst motsvarar tre stora båtar så får vi väl stämma staten, som i sin tur får stämma DG, som i sin tur får stämma varvet”, skriver han på nätet.

Något löfte är det dock inte frågan om, hävdar Håkan Johansson, vd i Destination Gotlands moderbolag Rederi AB Gotland.

– Vi har aldrig sagt något om leveranstid, menar han.

När det gäller staten är frågan vad som faktiskt står i avtalet för Gotlandstrafiken, mellan Destination Gotland och Trafikverket.

Där har rederiet skrivit i sitt vinnande anbud att de ska köra med en ny gasfärja – men det står inte när de ska börja göra detta.

– Nej, det är det som är problemet. Vi har accepterat, kanske lite naivt, att fartyget sätts i trafik när det väl anländer och inte krävt att det nya fartyget sätts i trafik senast ett visst datum, säger Tom Andersson på Trafikverket.

Är det en miss från er sida?

– Ja, det kan man väl tycka, med facit i hand. Vi visste att färjan skulle beställas och räknade med normal leveranstid. Olyckligtvis har det dragit ut på tiden, svarar Tom Andersson.

Men det finns väl reglerat vilken kapacitet DG ska ha?

– Ja, men den klarar de med nuvarande fartyg.

Detta svar får Pigge att gå i taket ännu mer.

– Behöver de inte fullfölja avtalet förrän sista veckan i så fall? Det är en riktig jävla toppskandal, när det upphandlas för miljarder. Frågan är om upphandlingen ens är giltig i och med det här, säger han.

Pigge Werkelin uttalade sig häromdagen, apropå att Gotland hade färre gästnätter 2017 än 2016, att sommaren 2018 såg ut att bli fantastisk för Gotland i och med den ökade kapaciteten och den nya gasfärjan. Läs artikeln HÄR.