I samband med att Scandic i Visby började med lunchbuffé i september förra året startade de ett samarbete med appen Karma, för att minska matsvinnet. Den mat som inte går åt läggs ut i appen, som sedan personer kan handla för under halva priset och hämta på hotellet.

– Det har gått jättebra, över förväntan. Det är inte helt lätt att beräkna hur mycket mat som går åt på en buffé, men nu kan vi sälja det som blir över, säger Carina Hammander, vd för Gotlandsresor som driver Scandic Visby.

Hon berättar att de har räddat 1 842 portioner sedan september. Vid årsskiftet fick de utmärkelsen som det hotell i Sverige som räddat mest mat under 2017. Under fyra månader minskade hotellet matsvinnet med 400 kilo.

– Det är jätteroligt, och alla är verkligen vinnare i det här. Alla bidrar, dels vi som företag och dels kunden som räddar maten, säger Carina Hammander.

När företaget väl lägger upp maten i appen tar det inte lång tid innan det sålt slut.

– Jag gjorde ett test i fredags och då tog det 8 minuter innan vi sålde slut all mat. Det är helt fantastiskt, säger Carina Hammander.

Livsmedelsbutiken Willys har sedan 2014 donerat matsvinn till natthärbärget Birkagården i Visby.

– Vi fick förfrågan om att samarbeta med någon av hjälporganisationerna på ön, och vi tyckte att det kändes väldigt bra, säger Annica Stenström, butikschef för Willys i Visby.

En gång i veckan får Birkagården matleverans. Mängden varierar från två korgar upp till åtta.

– Det känns bra att slippa kasta varor som det egentligen inte är något fel på, säger Annica Stenström.