Ett axplock från veckan begivenheter kan börja med måndagens möte i regionfullmäktige och revisorernas kritik mot de två största och mest underskottstyngda nämnderna. Underskotten fick under fjolåret rusa iväg utan att nämnderna bad om klartecken från regionstyrelsen och utan propåer från regionstyrelsen eller fullmäktige.
Det verkade dock som om de rödgröna hade svårt att riktigt ta till sig revisorernas kritik.
Detta var väl den vanskötsel som så att säga hade mest nollor bakom sig, men det gavs fler exempel på strul och konstiga beslut. Höjningen av p-avgifterna utlöstes för tidigt av förvaltningen vilket fick tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell – främst ansvarig för det otydliga beslutet – att beklaga sig å det väldigaste. Nästan som att han inte hade del i det inträffade.
Nu kan Regionen tvingas betala tillbaka alla de böter som utfärdats på grund av regerländringen. Och med en ny omskyltning ska man nu försöka få till det som nämnden från början hade tänkt det.
Vi hinner nog med ett par omskyltningar till i år. Det vore kanske läge att investera i elektroniska skyltar där man kan ändra budskapet flera gånger i veckan om man har lust.
På grund av ett av Regionen begånget formellt fel har mark- och miljödomstolen i veckan upphävt den nya detaljplanen för Snäck.
Detaljplanen för Snäck är en sådan långkörare av haverier och felsteg att man nästan förundras över att Region Gotland inte ger upp och försöker pådyvla området på någon annan kommun. Vad sägs om att ha en liten bit av Västervik eller Nynäshamn på den här sidan vattnet? Eller finns det någon inlandskommun som skulle vilja ha lite kust?
Byggnadsnämnden lyckades under veckan avverka snabba möten för att i all hast upphäva ett tidigare benhårt och orubbligt rivningsbeslut för paviljongen vid Slitebaden. Inte så kul för den företagare som tidigare i år sålde fastigheten bland annat just på grund av att han inte fick använda paviljongen.
Ett sista exempel får fullborda buketten. Kappelshamns hamn är tydligen i till salu. Igen. I denna fråga har det velats fram och tillbaka och hamnen har nästan varit såld tidigare. Nu ska det tydligen bli av. Men försäljningen sker med så många förbehåll att man måste ställa sig frågade inför varför Regionen nödvändigtvis ska sälja en hamn som man tydligen fortfarande anser att man måste ha tillgång till.
Jag stannar där, men inte på grund av att det inte fanns fler exempel att hämta från den gångna veckan, för det gör det.
Hur styrs egentligen Gotland? Hur kan så mycket gå så snett?
Ovanpå detta ska Regionen försöka strukturrationalisera Gotland för att få ordning på en ekonomi. Det kräver ett förtroendekapital. Men det är ju tyvärr underskott på det också. Och de ansvariga politikerna ägnar mycket tid åt att våndas över sina besparingar, men minimalt med kraft åt opinionsbildning och att övertyga väljarna om att man väljer rätt väg.
Hur färdas en gotländsk medborgare i dag? I bagageutrymmet. Vägen är knagglig och föraren tycks sakna körkort.