Unik elväg ska testas på Gotland

Första etappen på den nya gotländska elvägen är påbörjad. Snart kommer el-fordon med rätt mottagare kunna ladda sina batterier genom att bara färdas på vägen.

En av aspekterna som kommer undersökas noga är hur tekniken håller för det svenska klimatet och de temperaturskiftningar som sker i marken under vinterhalvåret.

En av aspekterna som kommer undersökas noga är hur tekniken håller för det svenska klimatet och de temperaturskiftningar som sker i marken under vinterhalvåret.

Foto: Emil Karlsson

Visby2019-11-14 10:00

Det är strax söder om avfarten till Visby flygplats, på Lummelundsväg, som asfalten brutits upp och gruset blottats. Här är man bland dem första i världen att experimentera med en väg som laddar elbilar som färdas på vägen. 

– I Sydkorea har man 140 meter väg där man testar att ladda den eldrivna kollektivtrafiken. Men det här är både enklare och billigare. För att infrastruktur ska vara effektiv så måste den vara tillgänglig för många att använda, säger Håkan Sundelin som är projektledare på Electreons nordiska avdelning.

Bakom projektet står en mängd aktörer. Det israeliska företaget Elecreon står för tekniken: De gummiklädda kopparspolarna som ska begravas under asfalten och sedan trådlöst föra energi över till fordon med rätt mottagare som färdas på vägen.

– Det här är ett första steg i kampen om att minska fossila utsläpp världen över, säger Oren Ezér som är vd för Electreon.

Kostnaden för det gotländska pilotprojektet beräknas till ungefär 100 miljoner kronor, Trafikverket står för den största delen av notan men Mats Andersson, projektledare på Trafikverket, menar att resterande aktörer också bidrar på ett eller annat sätt.

– Vi driver fyra liknande projekt runt om i Sverige just för att se vilken lösning som funkar bäst. Sedan är tanken att rulla ut den mest funktionella tekniken storskaligt. I Sandviken jobbar man med kontaktledningar ovanför vägen och utanför Arlanda samt i Lund testas två olika skenor som sitter i vägen och laddar fordonen när de kör. 

Att Electreons teknik hamnade just på Gotland svarar Alec Arho Havrén för. 

– Under 2010 började jag fundera på en infrastruktur med laddande vägar. Av ren slump kom jag i kontakt med Oren Ezér och började prata om att vi skulle bygga en slags uppvisningsarena för deras nya teknik på Gotland Ring. Och så kom Trafikverket in i bilden. De kunde finansiera ett sådant projekt fast på allmän väg och nu står vi här. 

Och Region Gotland ställer sig gärna bakom.

– Vi vill ju gärna funka som en pilot, att vara först med saker. Vi gör vad vi kan för att hjälpa till, vägen tillhör ju Regionen men vi bidrar också med kompetens och kontakter, säger Lisa Bratt, kommunikatör på Region Gotland. 

Den 900 meter långa elvägen är uppdelad på tre olika sektioner. Den första väntas stå klar i veckan och resterande två etapper ska vara färdiga under hösten nästa år. 

Oren Ezér, vd för Electreon, är på besök från Tel Aviv för att se till att företagets teknik fungerar.
Oren Ezér, vd för Electreon, är på besök från Tel Aviv för att se till att företagets teknik fungerar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!