En högre andel gotländska elever gick ut nian med behörighet till gymnasiet, 85,1 procent jämfört med riksgenomsnittet på 84,3 procent.
Torsten Flemming, verksamhetschef för Region Gotlands grundskolor ser de sammantaget goda siffrorna för gymnasiebehörighet som ett resultat av kompetenshöjning.
– Vi har duktiga och kompetenta medarbetare och har de senaste åren haft insatser där vi bland annat jobbat med nyanländas lärande, säger han.
Men Klinteskolan sticker ut i de höga behörighetssiffrorna. Där var endast drygt 60 procent av årets niondeklassare behöriga till gymnasiet.
Jessica Nilsson, rektor på Klinteskolan, vill främst förklara det med gruppen nyanlända som kom till Sverige för fyra år sedan.
– Vi kämpar för att få våra nyanlända att klara betygen. De gör otroligt fina prestationer, men det är svårt att komma till ett nytt skolsystem och läsa på ett nytt språk.
Klinteskolan har även särskild undervisning för elever inom autism.
Är statistiken orättvis, tycker du?
– Elever med särskild undervisning klarar inte alltid alla kurser, säger Jessica Nilsson.
Torsten Flemming menar att förutsättningarna skiljer sig åt mellan regionens skolor och Gotlands fristående grundskolor:
– De kommunala skolorna tar emot alla till skillnad från de privata som har egna kösystem, vilket de har rätt till, säger han.
Menar du att privata skolor sållar och tar in elever med högre chans att bli gymnasiebehöriga?
– De har sina köer. Man kan lika gärna vända på det, Klinteskolans elever har sämst socioekonomisk bakgrund och gör över förväntat resultat, fast man har flest nyanlända och föräldrar med låg utbildningsnivå.
Rektor på fristående Atheneskolan, Kristin Nilsson betonar att de är skyldiga att ta in alla sökande elever till skolan.
– Staten reglerar detta, vi får inte säga nej till någon elev. Vi har tillstånd för syskonförtur, det är det enda.
Atheneskolan har också många elever med särskilda behov, säger hon.
– Många föräldrar söker till oss för att vi har höga resultat eller för att skolan kan passa ett barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Våra framgångsfaktorer beror på att vi har tidig kartläggning och insatser i elevhälsan, och våra elever kan få extrastöd på loven.
Anna Engström, Guteskolans rektor, säger också att hennes skola inte sorterar bort några elever:
– Först i kön är det som gäller.