Branschen rasar mot stoppad utbildning

Åkeribranschen skriker efter chaufförer och bristen hotar leveranser till ön. Gutegymnasiet vill starta förarutbildning, men stoppas nu av Skolinspektionen.

100 lastbilar och 80 entreprenadmaskiner sysselsätts i företagen inom Åkericentralen. VD Henrik Beijer ser behovet av en gymnasieutbildning och han tycker att Skolinspektionens beslut är tråkigt för Gotland.

100 lastbilar och 80 entreprenadmaskiner sysselsätts i företagen inom Åkericentralen. VD Henrik Beijer ser behovet av en gymnasieutbildning och han tycker att Skolinspektionens beslut är tråkigt för Gotland.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2019-09-26 07:30

För tre år sedan beslutade politikerna av besparingsskäl att lägga ner Region Gotlands transportutbildning på gymnasiet. Samtidigt råder akut personalbrist inom den gotländska åkeribranschen. Öns åkeriföretag tog kontakt med privata Gutegymnasiet och tillsammans gjordes en ansökan till Skolinspektionen.

– Vi ville starta ett fordonsprogram med inriktning transport. Vi skulle ha tolv platser i varje årskurs och starta i augusti 2020, säger Jerry Engström, vd på Gutegymnasiet.

Samarbetet med åkeriföretag och transportbranschen på ön var förhandlat.

– Det var redan klart med praktikplatser och vi hade bett om hjälp med verkstadslokaler, säger Jerry Engström och berättar att planen var att leasa in nya fordon för B-körkort, tunga lastbilar och släp.

I torsdags kom beslutet som åkeribranschen och Gutegymnasiet väntat på i ett år. Ansökan avslås, och därmed kommer inte någon transportutbildning att starta hösten 2020 som planerat.

– Det är klart att det känns tråkigt. Det finns många elever som vill gå utbildningen och branschen skriker efter dem, säger Jerry Engström.

I sitt beslut menar Skolinspektionen att Region Gotlands gymnasieutbildningar skulle få påtagligt negativa effekter om Gutegymnasiet tillåts starta sin transportutbildning. Ett beslut som Jerry Engström har svårt att förstå.

– I dag skickar man de här tolv eleverna till fastlandet för att de ska kunna utbilda sig, så Region Gotland blir ändå av med dem, säger han.

I dag ska Gutegymnasiets ägare besluta om man kommer att överklaga Skolinspektionens avslag, men mycket tyder på att branschen kommer att gripa in.

– Vi ger inte upp och kommer att skriva ett yttrande. Vi vill verkligen att Gutegymnasiet överklagar, säger Mathias Jävergren på Transportfackens yrkes- & arbetsmiljönämnd som har kontakten med öns transportföretag.

Han vittnar om det akuta behovet av förare:

– Utan transporter stannar Gotland. Det skulle behövas minst 12 till 15 förare om året, på längre sikt 20 till 25, för att klara pensionavgångar och medelåldern är mer än tio år högre på ön, säger Mathias Jävergren.

Gotlands Åkericentrals företag sysselsätter 100 lastbilar och 80 entreprenadmaskiner. VD Henrik Beijer menar att Skolinspektionens stopp kommer att påverkar chanserna att hitta nya förare.

– Utan utbildning kommer det att bli svårare för varje år, säger han.

Medelåldern är mer än tio år högre för öns yrkeschaufförer än genomsnittet. Pensionsavgångar kräver på sikt 20 nya förare om året.
Medelåldern är mer än tio år högre för öns yrkeschaufförer än genomsnittet. Pensionsavgångar kräver på sikt 20 nya förare om året.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!