Akutpatienter kan tvingas vänta längre

Varannat larm med helikopter, varannat med bil. Rättvist ska det vara när akutlarmen fördelas. Men det är slöseri med pengar och den som behöver snabb vård riskerar att drabbas, menar flera kritiker.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2014-06-03 08:08

Mellan klockan 18 och 08 skickas helikopterpersonalen ut i bil ut enligt så kallad taxiturordning. Uppdragen fördelas jämnt mellan helikopterbesättningen och ambulanspersonalen i Visby.

Tidigare har den regionen inte kunnat flyga i mörker enligt gällande lagstiftning. Flygningar mellan flygplatser och helikopterplattor har fått ske hela tiden, men för terrängflygning krävs night vision goggles, NVG. I och med det nya helikopteravtalet är både den nya helikoptern och den ersättningshelikoptern som nu används utrustad med NVG.

Kritiker menar att det är riskabelt att skicka ut besättningen långt från helikoptern, ifall det kommer ett akutlarm långt ute på landet.

– Det är oansvarigt med skattepengar och för tredje man riskerar man sämre vård, säger en person med god insyn i verksamheten till Helagotland.se.

I värsta fall kan helikopterbesättningen sitta i en ambulans med ett lågt prioriterat akutfall samtidigt som något allvarligt händer långt ut på landet. Då kan undsättningen komma att ta längre tid än nödvändigt.

Rolf Forsman, beställarchef på regionen, håller inte med om kritiken eller riskerna.

– Det blir en jämnare belastning mellan besättningarna. Men vi släpper inte iväg helikopterbesättningen för långt bort, säger Rolf Forsman.

– Det är inte så att man kör helikopterbesättningen till Öja och så står vi utan besättning i Visby. Det finns noga beskrivet i riktlinjerna hur man får göra, säger han.

Taxiturordning har tillämpats sedan i april och sker på prov tills vidare.

– Vi tror att det ska fungera bra och då gör vi ingen ändring. Men skulle vi se att det får några negativa konsekvenser så får vi omvärdera.

Att flyga i mörker är svårare och mer riskabelt än att flyga i dagsljus. Det finns därför en poäng med att besättningen får så många flygtimmar i mörker som möjligt.

Det som avgör ifall det är relevant att skicka helikopter eller bil nattetid är avstånden och tidsvinsten, förklarar Rolf Forsman.

En annan viktig aspekt är piloternas vila. Om piloten flyger sent på natten finns risk att morgondagens planerade sjuktransporter försenas eftersom piloten måste ha åtta timmars vila efter sitt arbetspass.

– Vi har tittat på statistiken och ambulansuppdrag med helikopter händer oerhört sällan efter klockan 24 och före klockan 7. De kan räknas på ena handens fingrar på ett år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om