DEBATT: Upphandlingen är ett svek

Här är Ted Ljungqvists debattartikel

Gotland2014-05-05 16:38

Försämrad Gotlandstrafik - regeringens svek mot Gotland!

Sommaren 2012 skrev 108 000 personer på Rättvisekravet med följande budskap:

1. Sänk färje- och fraktpriserna  inom Gotlandstrafiken
2. Den framtida Gotlandstrafiken får inte försämras

3. Klassa om Gotlandstrafiken till infrastruktur

Hela det etablerade Gotland med alla partier , näringslivet och olika organisationer ställde samma krav. Även stora organisationer på fastlandet visade sitt stöd. till exempel Riksidrottsförbundet med omkring tre miljoner medlemmar.

En jättedemonstration genomfördes, flera uppvaktningar , nödanrop i SvD, skrivelser från regionfullmäktige, Länsstyrelsen, Gotlandsupproret, näringslivet med flera.
Det genomfördes mängder av olika aktiviteter för att få regeringen att förstå hur oerhört viktigt Rättvisekravet inom Gotlandstrafiken är. Vad hände sen?
Nu har ett nytt avtal om Gotlandstrafiken 2017-2027 undertecknats.

Innehåll: Ingen av ovanstående punkter är uppfyllda. Ett svek av regeringen Reinfeldt är ett faktum.

I värsta fall kan vi nu  få  kraftigt ökade överfartstider och rejäla höjningar avseende färjepriserna redan från 2017. ”Gotland ska ha lika villkor som övriga Sverige”, ett ställningstagande som Sveriges Riksdag står bakom. Regeringen Reinfeldt väljer att tolka det som att det är okej att öppna för försämringar av det trafiksystem som har gällt sedan 2003.

Varför? Ingen vet. Pengar finns det ju gott om när det gäller infrastrukturen i vårt land.

 
Idag tar staten 50 procent av framtida oljeprishöjningar. Från 2017  får operatören (läs resenärerna) ta 100 procent av höjningarna. För icke gotlänningar kommer det att råda så kallad fri prissättning. Det kan i värsta fall gå riktigt illa med kraftigt ökade färjepriser. Det gotländska samhället kommer då att drabbas mycket negativt .

Är beskrivningen enligt ovan att måla fan på väggen? Nej, det är att se sanningen i vitögat. I det nya avtalet finns inte mycket till garantier som vi kan luta oss emot.

Regeringen tar helt enkelt inte sitt ansvar  för den framtida utvecklingen på Gotland.

Nu får vi istället sätta vårt hopp till ett privat företag, Destination Gotland. Vi får hålla tummarna och hoppas på deras välvilja att uppfylla de gotländska ståndpunterna. Så ska det inte behöva vara i ett modernt och rikt land som Sverige. Staten måste ta ett större ansvar även för Gotlandstrafiken.

All infrastruktur i Sverige förbättras i snabb takt. Gigantiska satsningar görs ständigt på nya motorvägar, snabbjärnvägar, broar med mera. Det har aldrig tidigare inträffat att staten försämrar infrastruktur för en hel landsända. Att öppna för försämringar som nu görs inom Gotlandstrafiken under en hel tioårsperiod är fullständigt unikt i den svenska infrastrukturhistorien.

Det är sorgligt och tragiskt men tyvärr en realitet.

Dags för ansvariga politiker inom Region Gotland att agera, igen……

Ted Ljungqvist
Fårösund

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om