Det Àr lÀtt att sÀga: Vi ska bygga jÀrnvÀg till Roma. Men att sedan göra det Àr ett mÄngÄrigt slitsamt jobb pÄ sÄvÀl byrÄkratisk som praktisk nivÄ. Föreningen GotlandstÄget tuffar i alla fall vidare med det hÀgrande mÄlet och i dag Àr föreningens jÀrnvÀgsplan klar att granskas, ett dokument som ger en samlad bild av fortsÀttningen.
- En plan mÄste vi ha och den ska sedan godkÀnnas av Trafikverket, berÀttar projektledare Anders Svensson.
NÀr formaliteterna Àr klara öppnas ocksÄ möjligheter att komma förbi ett av de sista, stora hindren: passagerna över jordbruksmark samt frÄgan hur man ersÀtter de delar av den gamla banvallen som i dag fungerar som vÀg till Äker och skog.
Trafikverket kommer att betrakta GotlandstÄgets utbyggnad pÄ i princip samma sÀtt som man gjorde med Banverket nÀr Bottniabanan byggdes. Det betyder i klartext att det blir lÀttare att komma förbi formaliteter som förknippas med markÀgande.
- Trafikverket prövar hela projektets samhÀllsnytta och det blir första gÄngen som man tar sig an nybyggnation av en museijÀrnvÀg. Vi Àr pionjÀrer, faktiskt, fortsÀtter Anders Svensson
- För oss handlar det lite om att vinna eller försvinna. Vi Àr ju övertygade om att jÀrnvÀgen behövs för att utveckla turismen i omrÄdet och att den har en viktig roll för att knyta samman flera besöksmÄl. Vi har redan inlett samarbete med Stall Dalhem och vi har allt tÀtare diskussioner med Anders Stumle och Klosterfastigheter som Àger gamla sockerbruket, sÀger Anders Svensson.
Den utbyggda jÀrnvÀgen kommer att innebÀra att man erbjuder turister att fÀrdas mellan Roma och Dalhem.
- Kanske mer i den ordningen sÄ att Roma blir vÄr centralort eftersom den utbyggda jÀrnvÀgen förmodligen kommer att ge stationshuset i Roma en större tyngd Àn det nuvarande i Dalhem. Det kanske blir whiskyprovning i Roma dit man kan Äka tÄg. Man kan ocksÄ ta tÄget frÄn Roma eller Dalhem till Roma KungsgÄrden och gÄ pÄ teater, sÀger Staffan Beijer, ordförande i föreningen.
I sommar fortsĂ€tter det praktiska arbetet med att man fortsĂ€tter bygga 1,5 kilometer rĂ€ls frĂ„n en plats nĂ€ra Stall Dalhem och vidare mot Tule. Samtidigt pĂ„gĂ„r renoveringen av det som ska bli stationshuset i Roma, ett gult litet trĂ€hus frĂ„n 1896 som nu finns i Norrlanda och som förstĂ€rks och fixas till sĂ„ att det gĂ„r att flytta. Huset var en gĂ„ng stationshus pĂ„ Ăster i Visby. Det Ă€r tĂ€nkt att placeras dĂ€r Klostergatan korsas av Bruksgatan intill brukets dammar.
JÀrnvÀgsplanen inrymmer ocksÄ en miljökonsekvensbeskrivning dÀr man till exempel tar upp utslÀppen frÄn lokens skorstenar.
- Enligt vÄra mÀtningar ligger vi lÄngt under EU-normerna för vad röken fÄr innehÄlla. Och nÀr det gÀller buller sÄ ska vi köra sÄ tyst som möjligt genom Roma, utan Ängvissla! försÀkrar Anders Svensson.
GotlandstÄget rullar Ànnu pÄ "gamla" bidragspengar. NÀr de Àr slut ska man söka mer EU-medel.
Beskrivningar, ritningar och bilder som utgör jÀrnvÀgsplanen finns frÄn i dag pÄ biblioteket i Roma. Under tre veckor kan allmÀnheten ta del av materialet - och komma med synpunkter.