Siffror från företaget Visma visar att nyföretagandet bland personer i åldrarna 18-25 år minskade med sju procent i riket i fjol. Gotland presenteras som sämst i klassen, med ett tapp på 37 procent – en uppgift som citerats i många svenska medier den senaste tiden.

LÄS ÄVEN: En annan väg efter mammaledigheten

Men statistik gällande Gotland bör alltid behandlas med försiktighet, då små absoluta tal kan ge stora skiftningar. GT bad Visma om fler uppgifter och det visar sig att det unga företagandet på Gotland pendlar upp och ner, med siffror runt 30 till 50 nya bolag per år. Fjolårets dipp verkar inte heller hålla i sig – 2017 års total ser ut att landa kring 40.

Artikelbild

| Juliana Falke, vd Almi Gotland.

– Ja, vi ska nog inte dra för stora slutsatser. Årskullarna kan ju variera en del och kanske lockade Campus Gotlands satsningar några fler att välja studier i fjol. Det här är inga alarmerande siffror, men däremot är det viktigt att ha koll på den här gruppen över tid, tycker Juliana Falke, vd för Almi Gotland, ett offentligt bolag inom näringslivsstöd.

LÄS ÄVEN: Fokus på kvalité och schyssta villkor

De branscher som lockar unga, gotländska entreprenörer inkluderar lantbruk och odling, skönhet och hårvård, artistisk verksamhet samt detaljhandel.

– Bland unga företag på ön är det mycket appar och spel, men även sådant som frisör. Vi är inne i en tidsperiod då det är attraktivt och trendigt att starta företag. Samtidigt finns många som tvekar, då det finns en uppfattning om att det är så riskfyllt, säger Juliana Falke.

Artikelbild

| Juliana Falke vill att entreprenörer tänker igenom alla olika delar av företagarlivet. Deklarationen är en viktig – och ibland utmanande – ingrediens.

Är det inte det då?

– Jo, men inte i paritet med hur det omtalas. Och det finns risker med alla vägval vi gör. Startar man ett företag ska det vara genomtänkt, då är risken inte jättestor.

Det kanske är problemet, att det inte alltid är genomtänkt?

– Det där är en viktig poäng. På Almi jobbar vi mycket med att ställa rätt frågor. Hur har entreprenören tänkt med det ena och det andra? Det måste personerna själva fundera på.

Utifrån detta får entreprenören bestämma sig för om att starta eget företag eller inte. Juliana Falke vill att hela bilden ska vara klar.

– Du kan inte bara brinna för en idé, utan måste se på alla delar av företagandet.

Hur många unga företag går det bra för i längden?

– Svårt att säga, men en berättigad fråga. Det är bra att vi lyfter fram förebilder, men vi måste också prata om dem som inte lyckas. Vad berodde det på? Var marknaden kanske inte redo, till exempel?

Följer ni upp företagen på Almi?

– De vi stöttar har vi koll på så länge de har finansiering. Sedan tittar vi på att alla de företag som varit i kontakt med Almi ska ha utvecklats bättre än andra jämförbara företag, svarar Juliana Falke.

Almi Gotlands vd har också några tips, till den som tvekar inför ett eventuellt bolagsbildande.

– Att inte bara fokusera på produkten och glömma bort sälj. Sälj är ett hårt arbete man måste lägga mycket tid på.

Något mer?

– Apropå ungt företagande vill jag gärna att fler samarbetar över olika åldrar. De yngre behöver de äldres erfarenhet. Men äldre företagare kan också behöva någon ung person, med drivkraft och nya idéer, tycker Juliana Falke.