Gotlandsbåten valde i slutet av förra året att ställa in trafiken för 2017. Anledningen var att bolaget saknade pengar och inte kunde fortsätta bedriva sin trafik om inte runt 30 miljoner kronor sköts till av externa parter. Därefter har bolagets tidigare vd Ralph Axelson sagt att siktet har varit inställt på att försöka komma igång år 2018 igen.

På frågan "Hur tror du det blir med Gotlandsbåtens framtid" svarade han så här:

– Det är för tidigt att spekulera i den biten, det är ett tag kvar till 2018, sa han i slutet av december 2016.

Artikelbild

Tidigare i år valde han att lämna rollen som vd för bolaget och i stället tog Eva Werkelin över som vd. Hon är tillsammans med hennes bror Pigge Werkelin, Lars Meijer och Anja Smittsarve de som för tillfället är aktiva i bolaget. Framöver kommer de tillsammans att analysera sommaren som varit.

– Det är ingen enmansshow. Vi kommer tillsammans att titta på massvis med olika saker, säger hon.

Eva Werkelin säger att den kunskap som Lars Meijer besitter är viktig för bolagets del.

– Han har en otrolig kunskap om rederibranschen och ett enormt kontaktnät. Lars betyder verkligen jättemycket för oss, säger hon.

Artikelbild

| Eva Werkelin, vd Gotlandsbåten, säger att det är flera saker som bolagets ledning måste kolla på efter sommaren 2017.

Men en sak är säker och det är att det inte blir någon trafik till 2018. Hon säger att det nu är tidigast 2019 som Gotlandsbåten återigen kan vara i trafik.

– Vi tror ännu att det behövs ytterligare kapacitet och det kan inte gå proppfulla båtar mitt i veckorna. Det måste finnas lite överkapacitet också, säger Eva Werkelin.

– Vi saknar mycket kapacitet på bildäck. Ännu vet vi inte hur det kommer se ut framöver med Gotlandsbolagets nya färjor, för vi vet inte hur mycket de kommer köra.

Hon säger det mycket är upp till det gotländska näringslivet om Gotlandsbåten ska komma igång med trafik igen.

– Vi måste dels se på hur stort behovet är och vad näringslivet säger. Gotland kan ta emot mycket fler människor, men ska vi också tillsammans vilja göra det. Om vi inte vill ha fler människor, då är vi kanske lite "fat and happy", säger hon.

Det är inte heller klart om det är den tidigare färjan HSC Express som bolaget kommer att använda om de återigen kommer att köra mellan Gotland och fastlandet.

– Vi är öppna för alla lösningar. Vi kan inte bara se allt på ett sätt, vi får se om det är HSC Express som kör eller om det är någon annan, vi måste vända på alla stenar, säger Eva Werkelin.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.