Gotlandsbåten var överens med den grekiske redaren Dimitris Tzanetatos, vd för Endeavor Lines, om att använda färjan M/V Västervik under sommaren 2015. Men färjan kom aldrig till Gotland och bolaget tvingades ställa in all trafik mellan Gotland och fastlandet under den sommaren.

Sedan dess har bolaget haft mångmiljonkrav på den grekiske redaren Dimitris Tzanetatos som nu sålt M/V Västervik till Inter Shipping, baserat i Gibraltar, för 14 miljoner euro. Nyheten presenterades på Shippax hemsida och summan motsvarar runt 132,9 miljoner svenska kronor.

– Någon säkerhet i fartyget har vi inte, så oavsett vem det är som äger henne så påverkar det inte vårt förhållande till den grekiske redaren. Om han hade behållit henne hade han kanske haft större möjligheter att segla in mer pengar, säger Lars Meijer, styrelseordförande i Gotlandsbåten.

Artikelbild

| M/V Västervik var fartyget som Gotlandsbåten skulle använda 2015.

Hur påverkar det här Gotlandsbåten?

– Det vet vi inte än, det är inte positivt – men inte heller negativt. Vi har vårt avtal med Dimitris, det tänker vi följa och vi får se vad det kan leda till, säger Lars Meijer.

I slutet av september kommer ledningen för Gotlandsbåten resonera kring hur de kan få tillbaka pengar från den grekiske redaren. Lars Meijer uppger att det är runt 11 miljoner kronor som de kräver från den Dimitris Tzanetatos.

– Vi har pantbrev i fast egendom och ett aktieinnehav i hans bolag som säkerhet. Sedan ska vi även stötta honom i en domstolsprocess, säger Lars Meijer.

Artikelbild

| Lars Meijer i Visby hamn.

Den grekiske redaren Dimitris Tzanetatos kommer nämligen att inleda en process mot flera leverantörer som arbetade med M/V Västervik innan hon skulle levereras till Gotlandsbåten sommaren 2015. Dimitris Tzanetatos ska stämma flera leverantörer för sabotage och en grekisk domstol avgör sedan om det blir en domstolsprocess. Om så blir fallet kommer troligen parterna försöka förlikas innan en domstolsprocess drar i gång, enligt Lars Meijer.

– Det är 11 miljoner som vi lagt i förskottsbetalning som vi kan få tillbaka från den grekiske redaren. Sedan handlar det om lite mer än 11 miljoner kronor till som vi kan få tillbaka för kostnader och förluster som vi gjorde den sommaren. Det kan vi få tillbaka i en domstolsprocess mellan parterna, vi kommer i så fall fungera som vittnen och ska kunna redogöra för de summor vi har förlorat, säger Lars Meijer.

Artikelbild

| Till slut blev det HSC Express som Gotlandsbåten använde i trafiken mellan Gotland och fastlandet.

Hur mycket pengar hoppas ni få tillbaka?

– Vi kan inte räkna med att få tillbaka mer än noll kronor, men vi hoppas i alla fall på förskottsbetalningen på elva miljoner. Men vi kommer att slåss för att få tillbaka så mycket som vi kan, säger Lars Meijer.

Det är en process som pågått under några år nu. Hur har ni hanterat det inom bolaget?

– Det är klart att det hängt över oss hela tiden och ekonomiskt har det direkt påverkat oss. Det skulle naturligtvis hjälpa oss mycket att få tillbaka pengar som vi lagt ut, säger Lars Meijer.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.