Gotlandsbåten har beslutat att ställa in trafiken för 2017 och skala ned verksamheten till ett minimum. Anledningen är att pengarna inte räcker till, och den nyemission som skulle säkra bolagets framtid har inte nått målen, enligt ett pressmeddelande från Gotlandsbåten.

"Sedan Gotlandsbåten avslutade sommarsäsongen 4 sep har arbetet inriktat sig på ytterligare en nyemission om 30 miljoner kr för att finansiera kommande års trafik. Det arbetet har inte nått i mål vilket omöjliggör trafik 2017 och innebär att verksamheten försätts i viloläge", skriver bolaget.

LÄS MER: Ekonomisk kris för Gotlandsbåten – ber om pengar

I mitten av september rapporterade Helagotland.se om Gotlandsbåtens ekonomiska kris. Bolaget gjorde en mångmiljonförlust i år, och sökte därför nya aktieägare och 30 miljoner i nytt kapital för att säkra den framtida verksamheten. Bolaget gick bland annat ut till det gotländska näringslivet och önskade att de skulle gå in med pengar, som en motprestation till att bolaget ökat resandet till ön. Man lyckades dock inte få ihop tillräckligt med kapital för att kunna bedriva verksamhet även nästa år.

Som en följd av tisdagens besked sägs nu tre åretruntanställda i Gotlandsbåten upp. Även ett antal medarbetare i rederiet HSC Nordic sägs upp. Ralph Axelson fortsätter dock som oavlönad vd för att hitta eventuella framtida lösningar.

– Det är tråkigt att behöva konstatera att vi inte nådde fram med emissionen. Vi var många medarbetare, varav nu ett antal förlorar sina jobb, som gav allt för Gotlandsbåten det här året och gjorde fantastiska och historiska insatser, säger Ralph Axelson..

Fartyget HSC Express blir nu fullt ut tillgängligt för chartermarknaden, enligt Gotlandsbåten.

– Nu finns hon tillgänglig för dem som vill hyra den under 12 eller 24 månader, säger Ralph Axelson.

LÄS MER: Gotlandsbåtens sökande efter nya pengar fortsätter

Gotlandsbåten bedrev färjetrafik mellan Visby och Nynäshamn, samt Visby och Västervik under 2016. Man inledde säsongen i slutet av april, och avslutade den i början av september.

– Ingen kan ta i från oss vad vi gjorde sommaren 2016. Vi sålde 160 000 biljetter och antalet besökare ökade med 15 procent under högsäsongen. Det är bara Gotlandsbåtens volym, säger Ralph Axelson.

Han säger att de nu kommer att jobba för Gotlandsbåten kan gå i Gotlandstrafiken i framtiden.

– Det är allas önskan, det är ingen snack om saken. Men vi kan inte spekulera i om det är redan 2018. Nu tar vi ansvar för Gotlandsbåten och drar ned kostnaderna för att Gotlandsbåten ska kunna leva vidare. Det är extremt frustrerande att inte få köra det här fullt ut, säger Ralph Axelson.

Pigge Werkelin har avböjt att kommentera Gotlandsbåtens besked.

LÄS MER: Mats Petterssons blogg: Gotlandsbåten dansade en sommar

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.