Vi kan inte vänta på robotchaufförer

Fortfarande ett jobb för människor.

Fortfarande ett jobb för människor.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Transporter2019-09-27 05:02
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Är yrkeschaufför ett framtidsjobb? Vi får blandade besked på den punkten. Å ena sidan är det en bransch som skriker efter personal och behöver rekrytera fler under överskådlig tid. Å andra sidan så matas vi ju med självsäkra profetior om att yrkeschaufförerna i en inte alltför avlägsen framtid kommer att ersättas av självkörande fordon.

Personligen tror jag att det kommer att dröja bra länge innan vi släpper ut tung trafik på vägarna som saknar möjligheter till direkt mänsklig kontroll. Även om yrket säkert kommer att förändras, så går det nog inte så snabbt att helt avfolka transportbranschen.

Långväga transporter huvudsakligen på stora vägar är för övrigt säkert lättare att automatisera än exempelvis lättare lastbilar som ska leverera till adresser i Visbys innerstad.

Är det inte så att just profetiorna om självkörande lastbilar är en av anledningarna till bristen på chaufförer?Det tror åtminstone Antti Vainio, som är utredare på Transportarbetareförbundet, som i en intervju på Ehandel.se sade:

– Många är oroliga för åkeribranschens framtid, och då väljer man att göra något annat.


Oavsett vad man tror om framtiden för förarlösa fordon så kan det som behöver transporteras nu inte vänta tio eller tjugo år på självkörande lastbilar. En utbildning till yrkeschaufför är i dag en utbildning som med mycket hög sannolikhet leder till jobb under många år framöver. Och transportbranschen är inte den enda som kan komma att förändras av automatisering och annan ny teknologi.

Därför tycker jag att det är olyckligt att Skolinspektionen, som GA berättade igår, beslutat att säga nej till en ansökan från Gutegymnasiet om att starta ett fordonsprogram med inriktning mot transport, trots att den stöttas regionalt av branschen. Det skäl Skolinspektionen anför för sitt beslut, att en ny sådan utbildning skulle skada Region Gotlands gymnasieutbildningar, är svårt att förstå eftersom den förra majoriteten beslutade att lägga ner gymnasiets transportutbildning. Det verkar ju onekligen som att Skolinspektionen är illa informerad om gotländska förhållanden.

Jag hoppas därför verkligen att beslutet överklagas: Rimligen borde det finnas goda möjligheter att få beslutet framgångsrikt omprövat.