Detta är en ödesvecka för fler än Gotlandbåten

Senfärdig pch trängd. Regionstyrelsens ordförande Åke Svensson.

Senfärdig pch trängd. Regionstyrelsens ordförande Åke Svensson.

Foto: Henrik Radhe

Politik2013-10-29 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Trafikverket vill gärna se konkurrens i färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Ja, riksdag och regering vill ha konkurrens. Annars hade man naturligtvis aldrig upphävt det lagstadgade monopol som den subventionerade färjetrafiken tidigare hade.

Om det nu framstår, mitt under upphandlingen av framtidens färjetrafik, som om Destination Gotland utnyttjar ett övertag för att stänga ute konkurrens – ja, det hotar att bli en PR-mässig katastrof. När man ska sluta ett långsiktigt trafikavtal med en operatör, varför ska man då välja en som verkar beredd att blockera eventuella uppstickare?

Det här kanske inte bara är en ödesvecka för Gotlandsbåten. Det kan vara en ödesvecka för Destination Gotlands framtidsplaner.

Samtidigt så framstår de skäl som Destinationen anger – för att inte släppa in andra på färjeläge 5 och 6 – inte som rena fabrikationer. Det finns konkreta problem och begränsningar, förorsakade av det säkerhetsreglemente som omger sjöfarten.

Det gör att det är än egendomligare att regionledningen väntat så länge med att agera.

Att det finns hinder för att ge Gotlandsbåten tillräcklig tillgång till Visby hamn har varit känt sedan länge. Jag skrev själv om det i början av juli, för snart fyra månader sedan.

Region Gotland har som hamnägare ett ansvar för att försöka bereda plats för nya operatörer. Region Gotland har dessutom utvecklingsansvaret för Gotland – inför staten, medborgarna och näringslivet. Om det finns praktiska hinder som blockerar tillgången till Gotland för en ny hugad färjeoperatör så måste ju regionen försöka undanröja dessa hinder.

Ändå dröjde det enda till i fredags innan regionstyrelsens ordförande Åke Svensson i ett brev ställde frågan till Destination Gotland, om tillgången till färjelägena i hamnen. Bara några dagar innan Gotlandsbåtens deadline. Och egendomligt nog ställdes frågan till nestorn Erik D Nilsson, styrelseledamot i Destination Gotland. Inte till vd Christer Bruzelius eller styrelsens ordförande Bengt Erik Bengtsson.

Det är som om Åke Svensson, i ett valhänt försök att snabba på en process där han blivit väldigt sen, försökte vända sig till den som han tror egentligen bestämmer. Kanske har han rätt. Vad vet jag? Men vad skulle han själv tycka om någon valde att kringgå regionstyrelsens ordförande, för att istället korrespondera med den som "egentligen bestämmer".

Så det här är en ödesvecka även för Region Gotlands rödgröna ledning. Om Gotlandsbåten tvingas avskriva alla planer på färjetrafik under 2014, så kommer nu oundvikligen en stor del av skulden att falla på regionledningen. Och sommaren 2014, då Gotlandsbåten ville transportera 60 000 besökare till den gotländska turistnäringen, råkar föregå ett val i september.

Åke Svensson gör nog klokt att visa större engagemang i den här frågan än han hittills har klarat av. Ja, det är nog bäst att han blir framgångsrik också och lyckas prestera en lösning.