I helgen arrangeras det årliga eventet "Gotland Game Conference", där Gotlands spelstudenter visar upp sina projekt för några av spelindustrins tyngsta namn. I dagsläget är Sverige tredje bäst i världen på speldesign – endast USA och Storbritannien är bättre.

– Det är något som har hänt med det svenska spelundret. Mojang såldes för mer än Volvo, det säger ganska mycket, säger Håkan Mattsson, som undervisar på Campus Gotlands spelprogram.

Studenternas projekt kommet att sättas under lupp och fina utmärkelser finns att vinna. I år visas 35 spelprojekt upp – vilket är rekord.Några som är med och tävlar är gänget bakom rollspelet "Sam & Nicole".

Artikelbild

| Tillsammans med några klasskompiar har Sigrid Svederoth skapat spelet "Sam & Nicole".

– Spelet handlar om att vara lesbisk i dagens samhälle. Man får följa två unga kvinnors relation och hur andra ser på deras relation. Det handlar om att komma ut för familj och vänner, säger Sigrid Svederoth.

Ett annat gäng som skapat ett spel på temat kärlek är killarna bakom "Baby I'm a robot".

– Spelet handlar om en robot som blir kär i en människa. Men samhället är inte redo så de försöker att avaktivera honom. När de inte lyckas med det förflyttar de honom till en ö, där han springer runt och härjar och skjuter andra robotar, förklarar Anders Jonsson kortfattat.

På söndag klockan 16 öppnas portarna på Wisby Strand för allmänheten att testa de spel som ställs ut – vilket är allt från brädspel till tv-spel. Dessutom kommer amerikanen Tracey Fullerton, som fått flera fina utmärkelser för sitt arbete. Senast på GDC, världens mest prestigefyllda konferens, där hon blev belönad med "ambassador award" för sin förmåga att undervisa och vara experimentell.