Det är ungefär ett år sedan Anders Wendin väckte liv i sitt musikprojekt Moneybrother och klev tillbaka in i rampljuset.

– På ett sätt känns det lite som en comeback, jag har inte spelat de här låtarna på länge, men jag gillar dem. Och allting jag gör utgår ju från mig själv, säger Anders Wendin.

Efter en höst som en av deltagarna i tv-programmet ”Så mycket bättre och mitt uppe i vårturnén, är han nu på allvar tillbaka inne i värmen.

Artikelbild

| Hultsfred. Moneybrother på Hultsfredsfestivalen 2005.

– Det känns faktiskt riktigt bra. Vi spelade på Cirkus i Stockholm i går, det är tio år sen jag spelade där sist. Det finns vissa nivåer som artist och när man får spela på Cirkus, det känns – det är lite som en dröm, säger Anders Wendin.

Han låter lätt upprymd, så här dagen efter. Det massiva snöfallet fick Anders Wendin att strunta i att åka hem till huset på Värmdö efter konserten, istället tog han in på hotell och vaknade till ett vintervitt Stockholm utanför fönstret. När GA pratar med honom vid lunchtid funderar han på hur han ska orka skotta fram bilen där under de vita massorna.

Anders Wendin har genom åren figurerat på den svenska musikscenen i många olika skepnader; som sångare i bandet Monster, med soloprojekten Moneybrother och svenskspråkiga Pengabrorsan, liksom under eget namn. Men de senaste åren har det varit ganska tyst från artisten, som ägnat sig helhjärtat åt att vara pappa åt sonen Göte, 4 år. Att bli förälder var en omtumlande upplevelse för Anders Wendin, som följdes av en separation och en ny tillvaro med varannanveckasliv.

– Det var krångligt för mig som inte haft en pappa så och det tog mycket energi innan det landade, säger Anders Wendin.

Artikelbild

| Mångsidig. Anders Wendin har genom åren uppträtt i olika skepnader.

Telefonen ringde lägligt i mars förra året. Anders Wendin kände sig redo för att låta musiken få spela en större roll i hans liv igen och att återvända till de stora scenerna, när han fick frågan om att medverka i ”Så mycket bättre”.

– Jag har tackat nej en gång tidigare. Men när jag suttit och tittat på programmet har jag alltid gillat det, så för några år sen bestämde jag mig för att tacka ja om jag fick frågan igen.

– Sen kom det verkligen lägligt i min karriär, jag har egentligen bara varit pappaledig i flera år. Det kändes bra med en rivstart.

Varje avsnitt av det omåttligt populära tv-programmet har flera miljoner tittare och genomslaget var över förväntan.

– Det märktes direkt, helt plötsligt började det ringa i telefonen. Jag har haft den i fem år och den låg i princip kvar i kartongen, så lite har det ringt. Så det var ganska skönt för mig ändå.

Anders Wendin, som på albumet ”Pengabrorsan” från 2006 gjorde svenska covers på engelska låtar av bland andra Tom Waits och Donna Summer, tog med stor entusiasm sig an uppgiften att tolka de andra artisternas låtar.

– Jag jobbade mycket med mina tolkningar och skrev om texterna. Jag tycker att min Sabina eller Sven-Ingvars blev bäst. Sabina är nog den jag har lagt ner mest jobb på och Sven-Ingvars minst, säger Anders Wendin och funderar ett ögonblick på vad det betyder.

– Båda fick en geting i Expressen. Jag brukar få bra recensioner och det hade jag säkert tyckt var jobbigare för ett par år sen, nu tar jag det på ett annat sätt.

Och i Aftonbladet fick båda låtarna fyra plus.

Men att ta sig an andras material är en sak, att få sina egna låtar tolkade en annan. Anders Wendin var märkbart rörd över hur Uno Svenningsson varsamt tog sig an hans egna unga, punkiga ”You’ll be sorry”.

– Det är intimt på ett speciellt sätt. Det är en väldigt speciell situation om någon står en halvmeter framför dig och sjunger. Om det då dessutom är något som du har skrivit, kanske till din mamma. Jag tänkte verkligen inte att jag skulle hålla på och grina, men när Uno gjorde min låt, som jag gjorde när jag var så liten... Att höra hans röst, som var så populär då, i min låt, som jag skrev när ingen ville höra på mig....

– Icona pop gjorde ”They’re building walls around us” fruktansvärt bra också. Jag är verkligen nöjd med alla tolkningarna, men jag trodde aldrig att Uno skulle ställa sig och göra en Monster-låt, det var mäktigt.

Anders Wendin beskriver den dryga veckan på Grå Gåsen i Burgsvik som en fantastisk upplevelse, där alltifrån det omsorgsfullt dukade bordet, till ett Gotland i försommarskrud, bidrog till att skapa en varm och tillåtande – och äkta, stämning mellan artisterna.

– Jag flög hem därifrån direkt och hämtade på dagis det första jag gjorde. Sen, när sonen somnat och jag satt ensam och tittade ut genom fönstret, så tänkte jag ”vad hände”.

– Det var djävulskt kul att vara med.

Eftersmaken är också söt. Tiomannabandet som han har med sig på turnén, är en lyx Anders Wendin inte kunnat unna sig tidigare och enligt honom själv det bästa gäng han spelat med, vilket tar konserterna till en högre musikalisk nivå. Dessutom är de alla rutinerade, vilket behövs.

– Turnéledare hade jag helt enkelt inte råd med, säger Anders Wendin.

Om två veckor har turen kommit till Visby och Rockskallen Music Awards, som blir Moneybrothers första spelning här på vinterhalvåret. Genom åren har han bland annat spelat inför Mona Sahlins tal på Almedalsveckan 2010, på Stelor, på Roxy med Monster och flera gånger på Gutekällaren.

– Det är ju en bekant till mig som driver stället, Tobbe, jag har spelat på hans ställen, i Åre på vintrarna och på Gotland på somrarna, säger Anders Wendin, som ser fram emot att få återvända.

– Det är alltid lite speciellt att spela på Gotland och det är dagen efter min födelsedag så det blir nog lite fest, bandet har lovat att vi ska gå ut och käka.

Men innan dess väntar en konsert där Anders Wendin blandar och ger från hela sin musikaliska karriär.

– Jag skulle kunna göra som många andra och göra ett aerobicspass, så att folk kan hoppa och dansa, jag har verkligen det materialet. Eller göra en akustisk spelning, väldigt sparsmakat, romantiskt, vackert och lågmält. Men jag är inne på att det måste gå att blanda.

Anders Wendin vill röra sig fritt över genregränserna och i ena stunden få publiken att dansa, för att i nästa tvinga den till eftertanke.

– Det är första turnén där vi blandar svenska och engelska och vi har inte upplevt att publiken tycker att det har varit splittrat.

– Jag tycker att jag kan göra vad fan som helst, jag tycker att det är mitt privilegium som låtskrivare och artist och jag har jobbat hårt för att nå hit.

Femton år har gått sedan det stora genomslaget som Moneybrother med albumet ”Blood panic”.

– Man vill ju tro att man har mognat som människa, då var jag 28 nu är jag snart 43. Då hade jag precis lagt ner musiken och kommit tillbaka och hade jag fått välja då vad som var viktigast i livet, hade det med väldigt stor marginal blivit musiken. Nu har jag min son som är extremt mycket viktigare än musiken. Det har gett mig en djupare förståelse för mitt eget liv och mina känslor och det har utvecklat min röst tycker jag.

Anders Wendin menar att han alltid följt sitt hjärta och aldrig stagnerat musikaliskt. Och får han säga det själv är han faktiskt lite underskattad.

– Det finns något som heter ”lead singer syndrome” som jag lider lite av – jag tycker att jag är ganska bra på det jag gör. Bättre än väldigt många andra, som har ganska stora framgångar, ha, ha.