– Det är fösta gången jag spelar där och andra gången jag kommer till Gotland, jag var där en gång för jättemånga år sen på semester, säger Iiris Viljanen, som avrundar Almedalsbibliotekets program för Världsarvsdagen och kultur i natten.

I vanliga fall har hon med sig tre musiker, men till Visby kommer hon ensam.

– Det är min enda solo­föreställning i höst, men just för den lokalen passar det nog bäst.

Artikelbild

29-åriga Iiris Viljanen är född och uppvuxen i finska Österbotten, men sedan elva år bosatt i Sverige, numera med Stockholm som bas. Efter att tidigare ha ingått i duon Vasas flora och fauna, släppte Iiris Viljanen förra året två kritikerrosade soloalbum. 2016 blev därmed ett mycket produktivt år för artisten.

– Ja, det var det. Under en period av några år höll jag på och bara spelade in och komponerade, säger Iiris Viljanen och beskriver en kreativ process där en idé ständigt föder flera nya.

– Det blir lite mycket när jag väl kommer igång. Jag har haft lite paus från det där i ett år nu, det tar ganska mycket på krafterna att vara i den där processen.

I maj förra året släpptes det instrumentala albumet ”Kiss Me, Stupid & 7 More solo piano pieces”.

Artikelbild

– Pianolåtarna var egentligen en idé från en bekant till mig som har ett litet skivbolag. Han hade hört mina små stycken. Jag blev så intresserad, jag har spelat piano sen jag var liten, mycket instrumentalt – jazz och klassiskt, säger Iiris Viljanen, som beskriver den som något av hennes drömskiva.

Till hösten följde hon upp den med det betydligt mer ordrika albumet ”Mercedes”. Iiris Viljanen ömsom sjunger, ömsom rappar fram små koncentrerade och högst personliga berättelser på klingande finlandssvenska. Iiris Viljanen är tvåspråkig; hemma talades finska, men från tre års ålder gick hon på svensk förskola och skola. Finskan ligger dock närmare känslorna.

Artikelbild

– Jag får fram lite ärligare känslor ur mig, jag hittar liksom längre in i mig själv när jag skriver på finska. Jag tänkte förr alltid på finska, när jag växte upp, men nu vet jag inte, nu tänker jag nog mest på svenska.

Med ”Mercedes” använde hon tvåspråkigheten för att få fram ett annat uttryck.

– Jag hittade stilen genom att först skriva på finska och sedan översätta till svenska – jag är en lite annorlunda person på finska, sen kunde jag fortsätta i den stilen direkt på svenska.

Uppenbarligen nådde hon fram – albumet fick lysande kritik.

– Jag blir jätteglad, men det är också overkligt på något sätt. Många av låtarna baseras på historier från mitt eget liv och jag har gjort skivan mycket för att jag har behövt göra den. Det är lite som dagboksanteckningar för mig, som jag har delat med mig av – så det är svårt att ta in, säger Iiris Viljanen.

På lördag är det den gotländska publikens tur att ta del av låtarna från de båda albumen.

– Någon ny låt ska jag också försöka mig på, så jag får öva lite på det.

Efter Visby väntar spelningar i Umeå, Luleå och Piteå och senare i november i Uppsala. Iiris Viljanen medverkar också som musiker i föreställningen ”Spring, Uje, spring” av och med Doktor Kosmos frontfigur Uje Brandelius, som turnerar i höst.

– Jag försöker ta det lite lugnt också, det har varit ett så intensivt år – egentligen flera intensiva år, säger Iiris Viljanen, som låter framtiden ligga öppen.

– Jag ska skriva lite nytt och fundera på vad jag vill göra i livet. Jag tror att det blir några fler låtar i samma stil i alla fall.