"Ni är serviceminded, har bra engagemang och nöjda kunder. Samt att Ni på ett positivt och drivande sätt sticker ut i världsklass." Så lyder motiveringen från sajten turistmål.se som arrangerar tävlingen Årets turistmål. Tävlingen avgörs genom en omröstning där man röstar via mejl. Svenska folket får under hösten rösta på turistmål inom olika kategorier, och det är andra året i rad som Medeltidsveckan vinner inom kategorin upplevelser. Totalt kom det in över 6000 röster i tävlingen.

Motiveringen till Medeltidsveckan lyder:

"Ni är serviceminded, har bra engagemang och nöjda kunder. Samt att ni på ett positivt och drivande sätt sticker ut i världsklass."

– Det här är ett pris som betyder väldigt mycket för oss, säger Medeltidsveckans marknadschef Patrik Björkander i ett pressmeddelande. Just att det är besökarna själva som får rösta och framhåller oss så bra gör oss väldigt glada. Det är ett fint kvitto till alla som engagerar sig under Medeltidsveckan. Från vår egen organisation till artister och aktörer, volontärer, föreningar, försäljare, krogarna, våra partners och engagerade besökare. Vi skapar upplevelsen tillsammans, vi är övertygade om att det är just därför den blir så bra.