Små turistföretag är trängda

Turism & besöksnäring2019-09-24 18:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dags för omtag för turistnäringen på Gotland? Den frågan ställs av ett 20-tal företagare inom Gotlands besöksnäring i samband med en nätverksresa till Åland 12-15 september inom projektet ”100 gröna och blå upplevelser”. För att utnyttja tiden passade man på att träffa representanter för Visit Roslagen på vägen till Åland via Grisslehamn till Eckerö. Där arbetar man över länsgränserna och i aktiebolagsform, där även försäljning ingår i uppdraget. På Åland fick vi en dragning av Visit Åland, som arbetar på liknande sätt. 


I projekt ”100 gröna och blå upplevelser” har paketering, bokning och försäljning via nätet varit centralt. Projektet har i samverkan med Kryssningsnätverket med Monica Frisk i spetsen tagit fram två plattformar, en för paketerare som är en ”business to business” plattform på engelska med en produktpalett att plocka från och en för enskilda resenärer att kunna boka biljetter till olika aktiviteter typ ”Fika med en Gotlänning”, prova på sportfiske för ungdomar, med flera ovanliga, nyskapande och unika småskaliga upplevelser på Gotlands landsbygd för att tillskapa en hållbar besöksnäring. Båda plattformarna är nåbara idag via Gotlands officiella hemsida www.gotland .com.

Ett förslag är att Region Gotland tar ansvar för att samverka med län, kommun och företag inom besöksnäringarna för att skapa en ny plattform liknande den vi sett både i Visit Roslagen och visit Åland. På Gotland har inte Gotlands Förenade Besöksnäring fått med sig företagen att bilda den starka organisation som behövs. Vad beror detta på? Ska vi bjuda in Roslagen och Åland för erfarenhetsutbyte för att kunna att göra rätt nu när både Monica Frisk och Matz Bengtsson lämnar sina uppdrag? 

Vi som turistföretagare vet inte längre vart vi ska vända oss för att få stöd och hjälp för en utveckling över hela Gotland. Varför inte satsa på en stark aktör som gemensamt är Gotland som får tjäna pengar på att sälja Gotland via ett eget bokningssystem och därmed ge tillbaka något till medlemsföretagen, som de gör i Roslagen och på Åland. Frågan är högaktuell och bör finnas som diskussionspunkt på en kommande besöksnäringsdag.

Gotland har störst andel småföretag i landet, som har mycket att bidra med vad gäller annorlunda upplevelser som kan bli ett tillskott till försörjningen. Men det får inte kvävas av höga kostnader när det gäller bokning av dessa. Många upplever att Destination Gotland och Gotland promotion kväver de små aktörerna.