Ångloket Dalhem tillbaka på spåret

Ångloket Dalhem tuffar på igen.Från och med söndag den 1 juni togs tåget i bruk igen och premiärturen gick klockan 11.15. Då hade det inte gått på 16 år.

Foto: åsa sveds

Gotland2008-06-02 04:00
- Loket byggdes 1920. Under många år stod det uppställt här som ett monument för tiden då Gotland hade tågtrafik, berättar Anders Svensson i föreningen Gotlandståget.
Med tiden blev loket slitet. Det fick sina törnar av både väder och klåfingriga ungar.

Reparerats i fyra år
1978 hade det renoverats och togs i bruk. 1992 var det i behov av reparation igen men föreningen hade svårt att få resurserna att räcka till. Det mindre loket Cementa användes i stället, men det är bara hälften så stort.
För fyra år sedan började reparationerna av Dalhem och nu kan ångloket sträcka ut på sin gamla hemmabana.
I söndags morse, klockan sex, började tågpersonalen att elda. Det gällde att värma upp flera kubikmeter vatten för att få upp trycket och då används ved.
När tåget sedan börjar rulla är det kol som får hålla ångan uppe.

Längre säsong
Järnvägen mellan Hesselby och Munkebos är 1310 meter lång. Den sista sträckan blev klar förra året.
Nytt för i år är att föreningen Gotlandståget drar igång flera veckor tidigare och dessutom satsar man på kvällsturer med tåget.
Planer på att bygga ut spåret finns. Föreningen jobbar för att det så småningom ska bli verklighet.

Roma om tio år?
- Vi har fått pengar från EU, andra fonder och privata företag. Dessutom kan vem som helst satsa 250 kronor på en sliper. Hittills har vi sålt 1 300 stycken, berättar Anders Svensson.
Det är sex kilometer kvar till Roma.
- Det är ett stort projekt som inte kan bli klart förrän om några år, kanske tio, gissar Anders Svensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om