Björklöv, fågeltramp och kråkspark. Bladrankor, lingonkvist och rosor från Rone. Namnen lockar och sätter igång fantasin. Ännu efter snart 100 år inspirerar Hermanna Stengårds namn på mönstertekniker från i går till stickning i dag.

Sticksöm eller stickning, sticknålar eller stickor. Orden skiftar men kärleken till sömmandet med garn och nål är densamma. För många väcker varje ny bok om stickning intresse och habegär. Så lär det också bli för "Ekoull och gotländsk sticksöm", en ny bok från Ateljé Huskroken i Rone.
Kicki Trodin och Ulla Persson svarar för mönster och modeller tänkta att väcka vidare intresse. Med närhet till människor, jord, djur, hantverk, kultur och historia berättas i ord om tankarna och bakgrunden till boken.
I centrum finns Ateljé Huskroken med produkter som uppfyller kraven för märket bra miljöval enligt Svenska Naturskyddsföreningens kriterier. Garnerna är handfärgade av ull från KRAV-kontrollerade lammgårdar i socknarna kring Rone och som kardas, spinns och tvinnas vid Gotlands Spinneri i Fardhem. Mer nära och lokalproducerat går väl knappast att få.
Boken "Ekoull och gotländska stickmönster" lyfter fram de gamla mönsterteknikerna på nytt. Samtidigt får nyskapade modeller bära upp traditionella bottenmönster som diamantstickning, snäckstickning och våffelstickning, eller tvåfärgade mönster som timglas, Vinarve eller Gammelgarn.

Hermanna Stengård var lärarinna i Rone och hade, som så många andra samtida, sticksömmen som en viktig del i sitt liv. Hon samlade stickmönster och höll föredrag på Husmodersföreningens möten som blev till artiklar publicerade i GA. 1925 samlade hon sin mönsterskatt i boken "Gotländsk sticksöm". 1981 väckte "Gotländska stickmönster"av Inger Gottfridsson och Ingrid Gottfridsson uppmärksamhet. Som författare och stickerskor lyfte de då i vantform fram Hermanna Stengårds mönsterskatt.
1983 var det hemslöjdsföreningens tur att peka på minnet av Hermanna Stengård. "Gotländsk sticksöm" hette boken som gavs ut av Violet Bergdahl och Ella Skoglund. Nu är det dags att på nytt föra Hermanna Stengårds arv vidare. Det är en kulturgärning att, som Ulla Persson och Kicki Trodin, låta de gamla mönsterteknikerna tala för sig samtidigt som de bärs upp i nya modeller. Fotlapp, benvärmare med snöskydd, löskragar, armvärmare, pulsvärmare och ullstruten, en mössa i oväntat spännande design, väcker lusten att sätta igång en sticksöm med ekoull och mönster med gotländska förtecken. Tyvärr svärtar felaktig balansering och färgmissar i bilder bokens helhetsintryck.
Den hade varit värd en mer professionell hantering av bildmaterialet.