Matupplevelser i besöksnäringen nu och i framtiden.
Ett 25-tal matföretagare samlades kvällen den 29 januari i Campus Gotlands restaurang för att lyssna till Frida Domnauer som presenterade Gotland Gastronomy Week som äger rum Valborgshelgen 26-29 april 2018. En hemsida öppnar första mars då programmets första version presenteras och man kan fylla på med fler aktiviteter. Vidare behövs det valbara "matrutter" eller "culinary routes" på Gotland med elektroniska, helst printbara kartor som kompletterar med gårdsbutiker , öppna gårdar och liknande. Monica Frisk från Gotlands Förenade besöksnäring och Kryssningsnätverket berättade om hur kryssningsturismen fungerar och om hur mat och måltidsupplevelser är en del av Gotlands nya besöksnäringsstrategi. GodaGotland som är en sammanslutning av matföretagare på ön har stora möjligheter att tillsammans med andra aktörer skapa kulinariska rutter alternativt ingå som delar i mat-och upplevelsepaket framöver både till Gotlands basturism och till kryssningsturister. Den internationella turismen idag uppgår endast till 11%, så där finns mycket att göra, det gäller att veta hur paketering och försäljning fungerar. Man måste räkna med att det tar upp till 3 år att sälja in en produkt. Ordförande Anders Engström påpekade att det gjordes ett 20-tal temaresor till den Gotländska landsbygden under Landsbygdsriksdagen 2016 och det borde gå att plocka ihop intressanta paket ihop med operatörerna. Den största operatören på Gotland idag mot rederierna är Gotland Excursion . Det är viktigt att företagen presenterar sina verksamheter/upplevelser till dem som ständigt letar efter nya objekt att paketera. De har underleverantörer såsom Central Baltic Incoming/Hansa Event med flera som man bland annat kan träffa på Gröna Framtidsdagen på Grönt Centrum den 22 februari. Nästa möte i GodaGotland äger rum på Heart of Sweden i Hemse tisdagen den 6 mars med start kl 18.00. Årsmöte i GodaGotland är bestämd till onsdag 18 april i Klintehamn.