Passa pÄ att tipsa Monica om vad som bör göras. SKRIV i debatten nedan: Hur blir det bÀttre för campare? SommargotlÀnningar? HusbilsÀgare? Vad funkar? Vad funkar inte?
Du kan ocksÄ mejla: redaktion@helagotland.se
Monica Frisk, 55 Är, har under flera Är arbetat som destinationsutvecklare i Helsingborg. I slutet av juni blev det officellt att hon skulle bli ny vd för Gotlands förenade besöksnÀring AB (GFB). Det var en rekryteringsfirma som fick henne att söka tjÀnsten.
â De hörde av sig och tyckte att jag hade en passande profil. Jag tyckte tjĂ€nsten lĂ€t vĂ€ldigt spĂ€nnande. DĂ€rför bestĂ€mde jag mig för att vara med i processen, sĂ€ger Monica Frisk.
Trots att hon bara varit pÄ Gotland en gÄng tidigare valde hon att tacka ja till jobbet som vd för GFB.
â Jag har alltid haft en positiv bild av Gotland. Ăn har sĂ„ mycket potential och positivt kring sig, sĂ„ det ska bli spĂ€nnande att fĂ„ jobba med varumĂ€rket, sĂ€ger Monica Frisk.
Hon sÀger att det finns flera viktiga frÄgor som GFB kommer att jobba med. Under intervjun Àr det tvÄ av dem som hon lyfter fram lite extra.
ââGotland Ă€r en typisk sommardestination. DĂ„ mĂ„ste vi skapa nya sĂ€songer och bli en mer offensiv kryssningsdestination. DĂ€r har man ju Ă€ven fattat ett övergripande beslut, sĂ€ger Monica Frisk.
Hon tilltrÀder sin tjÀnst 1 oktober och dÀrefter vÀntar möten med flera olika personer inom besöksnÀringen pÄ Gotland.
ââJag ska trĂ€ffa mĂ„nga personer för att skapa mig en bild om turistnĂ€ringen pĂ„ ön. Det Ă€r mĂ„nga företagare som Ă€r med i mĂ„nga olika konstellationer.
ââJag förstĂ„r varför man vill ha ett gemensamt bolag dĂ€r man optimerar arbetet med besöksnĂ€ringen.