Tipsa: SÄ blir Gotland Ànnu bÀttre

Monica Frisk Àr personen som ska leda utvecklingen av den gotlÀndska besöksnÀringen. "Alltid haft en positiv bild av Gotland".

Foto: Anna Sofia Hakeberg

Uppdaterat om nya vd:n2015-08-06 20:15

Passa pÄ att tipsa Monica om vad som bör göras. SKRIV i debatten nedan: Hur blir det bÀttre för campare? SommargotlÀnningar? HusbilsÀgare? Vad funkar? Vad funkar inte?

Du kan ocksÄ mejla: redaktion@helagotland.se

Monica Frisk, 55 Är, har under flera Är arbetat som destinationsutvecklare i Helsingborg. I slutet av juni blev det officellt att hon skulle bli ny vd för Gotlands förenade besöksnÀring AB (GFB). Det var en rekryteringsfirma som fick henne att söka tjÀnsten.

– De hörde av sig och tyckte att jag hade en passande profil. Jag tyckte tjĂ€nsten lĂ€t vĂ€ldigt spĂ€nnande. DĂ€rför bestĂ€mde jag mig för att vara med i processen, sĂ€ger Monica Frisk.

Trots att hon bara varit pÄ Gotland en gÄng tidigare valde hon att tacka ja till jobbet som vd för GFB.

– Jag har alltid haft en positiv bild av Gotland. Ön har sĂ„ mycket potential och positivt kring sig, sĂ„ det ska bli spĂ€nnande att fĂ„ jobba med varumĂ€rket, sĂ€ger Monica Frisk.

Hon sÀger att det finns flera viktiga frÄgor som GFB kommer att jobba med. Under intervjun Àr det tvÄ av dem som hon lyfter fram lite extra.

– Gotland Ă€r en typisk sommardestination. DĂ„ mĂ„ste vi skapa nya sĂ€songer och bli en mer offensiv kryssningsdestination. DĂ€r har man ju Ă€ven fattat ett övergripande beslut, sĂ€ger Monica Frisk.

Hon tilltrÀder sin tjÀnst 1 oktober och dÀrefter vÀntar möten med flera olika personer inom besöksnÀringen pÄ Gotland.

– Jag ska trĂ€ffa mĂ„nga personer för att skapa mig en bild om turistnĂ€ringen pĂ„ ön. Det Ă€r mĂ„nga företagare som Ă€r med i mĂ„nga olika konstellationer.

– Jag förstĂ„r varför man vill ha ett gemensamt bolag dĂ€r man optimerar arbetet med besöksnĂ€ringen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!