För närvarande finns det 2367 laddstationer registrerade, med totalt 8318 uttag i Sverige. Gotland har näst flest laddstationer i landet (på första plats hamnar Stockholm) och ön tar hem vinsten över flest laddstationer per capita. Framstegen har vi dels att tacka projektet Elbilslandet Gotland för. Med anslag från Energimyndigheten har Elbilslandet mellan 2014 och 2016 installerat ca 40 laddstationer på Gotland.

– När vi drog igång projektet fanns det en handfull laddstationer. Idag, tre år senare finns det ett 50-tal på ön, säger Jon Malmsten, projektledare och initiativtagare till Elbilslandet Gotland.

– Tanken slog mig när jag tillfälligt bodde på Gotland under några år. Vid den tiden introducerades Renault Twizy, en elektrisk fyrhjuling reds.anm, och kom då på idén att den skulle passa perfekt på Gotland. Som man gör i Grekland med sina fyrhjulingar, det är lite deras grej. Kanske kunde elbilen bli Gotlands.

Artikelbild

Pressbild: Elbilslandet

Han sökte finansiering från Energimyndigheten och fick anslaget godkänt. Men de små fyrhjulingarna var svåra att få lönsamma, så Jon uppgraderade verksamheten till uthyrning av större bilar att färdas längre sträckor med.

– Gotland är egentligen optimalt för elbilar, säger Jon Malmsten. Dels eftersom det är ett så platt landskap, och dels för att avstånden inte är speciellt långa.

Inom de närmaste åren hoppas regeringen kunna införa ett så kallat bonus-malus-system, där bilar med ett högt koldioxidutsläpp blir ålagda en straffskatt för att kunna finansiera subventioneringen av bilar med ett relativt lågt utsläpp av koldioxid.

– Jag tycker att det är rätt väg att gå. De som skiter ner mest ska såklart betala för det också. Det är ju dessutom ett system som blir helt kostnadsneutralt för staten. Elbilar behöver subventioneras ytterligare några år eftersom tekniken är dyrare, menar Jon.

Han menar att nästa steg för utvecklingen av elbilar på Gotland är att få Region Gotland att ta ett större ansvar.

– Regionen är delaktig i projektet sedan 2015, men inte genom en direkt finansiering utan man medverkar med tid och engagemang. För att fortsätta att underlätta för introduktionen av elbilar är det viktigt att det byggs laddstationer vid publika parkeringsplatser, främst i Visby. Bor man i hus laddar man enkelt hemma över natten från ett vanligt vägguttag, men det bli knepigare för dem som bor i lägenhet eller tillfälligt besöker Visby. Här behöver Region Gotland ta fram en strategi för hur detta ska lösas för att inte övergången till eldrift ska bromsas upp.

Elbilsutvecklingen går snabbt framåt. Idag kan du köpa en elbil för under 200.000 kronor, med en körlängd på 12-16 mil. Om några år kommer även de billigare elbilarna kunna leverera ett miltal på 30-50 mil, säger Jon Malmsten och tillägger:

– Jag är övertygad om att elbilen kommer att ha sitt stora genombrott om ett par, tre år. Bilföretagen blir mer och mer varse om vad som kommer sälja i framtiden. Men hyrmarknaden är mer svårflörtad då det tar betydligt längre tid att hyra ut en elbil. Och de som hyr bil gör det oftast med avsikten att färdas ganska långt, då är elbilen kanske inte förstahandsvalet än, men som vardagsbil finns det snart inga argument kvar för att inte köra elbil.