Medeltidskampanj kan få Guldägget

Medeltidsveckans och McDonalds reklamkampanj McMedeltiden kan vinna ett fint branschpris på onsdag kväll.

Foto: Arkivbild

Ekonomi, näringsliv & finans2015-04-27 13:58

Kampanjen McMedeltiden är nominerad till prestigefyllda Guldägget, Sveriges största och äldsta kommunikationstävling. Kampanjen är nominerad i kategorierna ”Utomhus” och ”Tidningsannons”. I utomhuskategorin är totalt sex bidrag nominerade och i kategorin tidningsreklam är det totalt åtta nomineringar.

Olle Langseth vid reklambyrån DDB förklarar tanken med kampanjen:

– Under Medeltidsveckan lever ju besökarna som att det är medeltid på riktigt, och på medeltiden visste inte folk vad McDonalds var för något. Därför blev idén att berätta om McDonalds mat på samma sätt som man skulle gjort för någon på typ 1200-talet, säger Olle Langseth.

Konkurrensen om att vinna respektive kategori är tuff men Magnus Larsson, ägare av McDonalds i Visby är hoppfull:

– Vi gjorde självfallet detta utan tanke på att kunna få ett pris. Men det är kul att initiativet uppskattas på detta sätt. Vi har från våra gäster fått mycket bra respons på vår kommunikation, och jag är nöjd med att vi lyckats utveckla vårt samarbete med Medeltidsveckan på detta unika sätt.

Magnus Larsson kommer tillsammans med Medeltidsveckans marknadschef Patrik Björkander att vara på plats på Guldäggsgalan i Stockholm på onsdag kväll.

– Att kampanjen har blivit så uppmärksammad tycker vi på Medeltidsveckan naturligtvis är väldigt kul. McDonalds visar med god vilja och stor kreativitet ett fantastiskt exempel på hur Medeltidsveckan sätter prägel på hela Visby och Gotland under vecka 32, säger Patrik Björkander.

– Den nationella uppmärksamhet den här typen av kampanjer bidrar med är viktig både för Medeltidsveckan och Gotland. Den här kampanjen fick vingar och spreds långt utanför Gotlands gränser vilket är ovärderligt för att locka nya besökare till ön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!