Inför Kinneviks bokslut för 2017, där utdelningen höjs efter en ökning av substansvärdet i portföljen med 25 procent i fjol, har två stora affärer i den nordiska telekom- och mediabranschen presenterats. Stenbecksfärens maktbolag är indraget i båda.

Först kom förslaget om att slå ihop Tele2 och Comhem. Enligt Georgi Ganev, som tillträdde som Kinnevikchef i januari, ligger detta helt i linje med rådande trender på marknaden.

TDC nappade

Men då fusionen skulle ge Kinnevik en betydande kontroll över tv-marknaden i Sverige måste Stenbecksfären rensa ut i portföljen för att konkurrensmyndigheter inte ska säga nej.

Vi vet att det kan finnas utmaningar att få igenom den här affären ur ett regulatoriskt perspektiv, säger Ganev.

Kinnevik samarbetar med såväl EU-kommissionen som de berörda bolagen för att lösa problemet.

Ett alternativ är att sälja av Kinneviksbolaget MTG:s nordiska tv-verksamhet. Den danska teleoperatören TDC nappade en dryg vecka inför Kinneviks bokslut på detta förslag.

Men sedan dess har ett bud på TDC dykt upp, som kan stoppa upplägget.

Givetvis har jag också tagit del av de här uppgifterna. Men jag vet också att styrelsen och ledningen i TDC tror väldigt mycket på affären med MTG. Mer kommentarer än så har jag inte i dagsläget, säger Ganev.

TT: Är TDC:s köp av MTG Norden en förutsättning för Tele2:s fusion med Comhem?

Nej, säger Ganev.

"Stor omstöpning"

Han håller med om att TDC-affären skulle bidra till att lösa de regulatoriska utmaningarna i Tele2-Comhemaffären, men att diskussionerna fortsätter även om TDC skulle få en ny ägare som hoppar av MTG-köpet.

Jag menar inte att den affären (Tele2-Comhemfusionen) är avhängig av affären mellan TDC och MTG.

Båda affärerna är en del av vad Ganev kallar "en väldigt stor omstöpning" som den nordiska telekom- och mediabranschen genomgår just nu.

Vi är framåtlutade, vi tar gärna initiativet och vi är aktiva ägare som stöder den här typen av omställning, säger han.

I grunden ser han det som en geografisk koncentration av verksamheten och satsningar på investeringar djupare in i värdekedjan. I horisonten hägrar en värld där kunden är ständigt uppkopplad, med ständig tillgång till bra innehåll i alla sina enheter.

Sedan tror jag inte att vägen dit kommer att vara spikrak. Det har den aldrig varit i någon förändringsresa.

Aktien sjunker

Kinnevik-aktien, som lyft med cirka 20 procent på ett år, sjönk 3,4 procent på Stockholmsbörsen efter bokslutet. Men hur det går med börsoron som råder sedan slutet på förra veckan vill Kinnevikchefen inte spekulera i.

Vi tittar främst på våra innehav och deras underliggande verksamheter, säger han.
Vi har ett bra utgångsläge, en stark plattform och en låg skuldsättningsgrad. Det är viktigt för att kunna skapa värden för våra aktieägare i såväl goda tider som dåliga tider på börsen.