Gotlandsbolaget har genom det helägda dotterbolaget Nya skärgårdsbolaget sedan 2016 ansvarat för trafiken i stora delar av Stockholms skärgård. På måndagen kom dock beskedet från Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting att det är slut med det snart. En ny upphandling är på gång och för att få delta i den måste de intresserade uppfylla vissa skallkrav.

– Vi har tydligen inte uppfyllt alla dem, säger Nya skärgårdsbolagets vd Henrik Cars.

Han fortsätter:

– Jag har svårt att förstå det och det är fruktansvärt tråkigt. Det är tydligen den yrkesmässiga tekniska driften som vi har brister i.

Henrik Cars försökte under måndagen att få ett svar på exakt vad det innebär.

– Men de kan inte gå in på det säger de.

Henrik Cars säger att moderbolaget gått in med en hel del resurser i satsningen med skärgårdstrafiken och att det börjat snurra på riktigt bra.

LÄS MER: Oenighet om Gotlandsbolagets skärgårdstrafik

Nu måste Nya skärgårdsbolaget lämna över trafiken i december 2018. Eventuellt kan avtalet förlängas till december 2019 då den nya operatören ska vara på plats.

Att Gotlandsbolagets dotterbolag har drivit trafik i Stockholms skärgård har haft synergieffekter i samarbetet med de andra dotterbolagen, menar Henrik Cars.

– Gotlandsbolaget är största delägare i Beckholmsvarvet och vi har dockat en del av fartygen där. Det har blivit som ett litet kluster. Dessutom har personal från andra av våra bolag jobbat inom Skärgårdsbolaget.

Enligt Henrik Cars är det ännu för tidigt att säga om Nya skärgårdsbolaget kommer att överklaga den kommande upphandlingen eller inte.

LÄS MER: Gotlandsbolaget tar över skärgårdstrafiken