Fartyget heter HSC Express och är byggt 1998, skriver Gotlandsbåten i ett pressmeddelande. I detta nu går snabbfärjan i trafik på Irländska sjön för rederiet P&O. Fartyget har plats för 900 passagerare samt cirka 200 bilar och 4 bussar. HSC Express är 91 meter långt och 26 meter brett. Trots fartresurser på upp till 40 knop skulle fartyget i trafiken mellan Gotland och fastlandet köra i cirka 30 knop.
På måndagen informerade styrelsen aktieägarna om nyheten. Helagotland.se når vd Ralph Axelson:
- Nu har vi ett fartyg som vi kan jobba kring och ta allting ifrån. Primärt är hon för Gotlandstrafiken men året har ju nio månader till och där får vi titta på andra möjligheter.
Köpet är viktigt enligt Ralph Axelson:
- Det är en del i en lång kedja av saker som måste ske. Om man ska hitta långsiktighet i det här, då är det enda vägen att äga ett fartyg. Huvudägarna är lyriska över det här beskedet.
Var det nya fartyget är tänkt att ligga i Visbys hamn är ännu oklart.
- Det är en fråga som vi måste börja jobba med nu. Vi måste förutsätta att det går att hitta en lösning för hamnen, det har Region Gotland sagt att det ska gå att fixa också.
Enligt vd:n får Gotlandsbåten tillgång till fartyget under oktober månad, men man vet ännu inte var det ska ligga under vintern. Fartyget ska vara i gott skick, men anpassningar kommer att göras.
- De gjorde en uppfräschning för ett par år sedan, säger Ralph Axelson.
Det har tagit tid att hitta ett nytt fartyg för Gotlandsbåten, som har arbetat med frågan sedan förra hösten, enligt vd:n.
- Det har varit en lång process
Ralph Axelson har sedan länge velat bedriva passagerartrafik.
- Om man tycker någonting är roligt och brinner för det då ska man göra det, och hela idén med Gotlandsbåten är fantastisk, säger han.
- Nu har vi ett bra fartyg som vi kan disponera många år framöver, säger Stefan Daun, styrelseordförande i Gotlandsbåten i ett pressmeddelande.
Enligt Stefan Daun kommer fartyget att ägas av Nordic HSC AB, ett nytt rederi där Ralph Axelson, vd för Gotlandsbåten, står som huvudägare.
I pressmeddelandet skriver företaget att sommartrafik startas 2016 mellan Västervik och Visby. Turen ska ta två timmar, enligt Ralph Axelson.
Gotlandsbåten har som mål att inom de närmaste åren öka antalet besökare till ön med 20 procent.
HSC Express har två systerfartyg som går i Skandinavien: Max Mols i Danmark och Fjord Cat som går mellan Danmark och Norge.