GB:s mÄngmiljonkrav pÄ den grekiske redaren

GotlandsbÄten har en fodran pÄ cirka tolv miljoner kronor pÄ den grekiske redaren. Det berÀttade bolaget pÄ ett lunchmöte med det gotlÀndska nÀringslivet.

GotlandsbÄten har krav pÄ 12 miljoner kronor.

GotlandsbÄten har krav pÄ 12 miljoner kronor.

Foto: Montage

GOTLANDSBÅTENS FRAMTID2016-10-12 09:15

GotlandsbÄten satsade redan 2014 pÄ att fÄ i gÄng en trafik mellan Visby och VÀstervik. Men fÀrjan, M/V VÀstervik, blev kvar i Grekland efter en turbulent sommar.

Under 2015 valde Ralph Axelson, vd GotlandsbÄten, att till slut köpa fÀrjan HSC Express via ett eget bolag. DÀrmed blev kom GotlandsbÄten i trafik sommaren 2016.

Ledningen har tidigare inte pratat om exakt hur mycket pengar som den grekiske redaren Àr skyldig GotlandsbÄten.

LÄS MER: SĂ„ stor blir förlusten för GotlandsbĂ„ten

PÄ mÄndagens lunchmöte med potentiella nya aktieÀgare presenterades det hur mycket pengar som GotlandsbÄten har i Grekland. Det rör sig om cirka 12 miljoner kronor.

– Det Ă€r vad det har varit hela tiden. Det Ă€r den fodran som ligger i vĂ„r bokföring, sĂ€ger Ralph Axelson, vd GotlandsbĂ„ten.

Den har inte minskats?

– Nej, det kommer att ta lĂ„ng tid. Det Ă€r ingenting som vi stĂ„r och faller med. Vi förvĂ€ntar oss inte att det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt ska göra underverk framöver, sĂ€ger han.

LÄS MER: "Vi Ă€r inget bössamlarföretag"

Han Àr tydlig med att det inte kommer kunna pÄverka om GotlandsbÄten kommer i trafik Àven nÀsta sommar.

– Det Ă€r inte dĂ€r vi kommer kunna bygga verksamheten finansieringsmĂ€ssigt, sĂ€ger Ralph Axelson.

Följ Helagotland.se pĂ„ Facebook för senaste nytt om Gotland – dĂ€r kan du Ă€ven kommentera och diskutera vĂ„ra artiklar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!