GotlandsbÄten satsade redan 2014 pÄ att fÄ i gÄng en trafik mellan Visby och VÀstervik. Men fÀrjan, M/V VÀstervik, blev kvar i Grekland efter en turbulent sommar.
Under 2015 valde Ralph Axelson, vd GotlandsbÄten, att till slut köpa fÀrjan HSC Express via ett eget bolag. DÀrmed blev kom GotlandsbÄten i trafik sommaren 2016.
Ledningen har tidigare inte pratat om exakt hur mycket pengar som den grekiske redaren Àr skyldig GotlandsbÄten.
LĂS MER: SĂ„ stor blir förlusten för GotlandsbĂ„ten
PÄ mÄndagens lunchmöte med potentiella nya aktieÀgare presenterades det hur mycket pengar som GotlandsbÄten har i Grekland. Det rör sig om cirka 12 miljoner kronor.
ââDet Ă€r vad det har varit hela tiden. Det Ă€r den fodran som ligger i vĂ„r bokföring, sĂ€ger Ralph Axelson, vd GotlandsbĂ„ten.
Den har inte minskats?
ââNej, det kommer att ta lĂ„ng tid. Det Ă€r ingenting som vi stĂ„r och faller med. Vi förvĂ€ntar oss inte att det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt ska göra underverk framöver, sĂ€ger han.
LĂS MER: "Vi Ă€r inget bössamlarföretag"
Han Àr tydlig med att det inte kommer kunna pÄverka om GotlandsbÄten kommer i trafik Àven nÀsta sommar.
ââDet Ă€r inte dĂ€r vi kommer kunna bygga verksamheten finansieringsmĂ€ssigt, sĂ€ger Ralph Axelson.
Följ Helagotland.se pĂ„ Facebook för senaste nytt om Gotland â dĂ€r kan du Ă€ven kommentera och diskutera vĂ„ra artiklar.