ARN ska bestämma om Gotlandsbåten ska ersätta de resenärer som drabbades när Gotlandsbåten tvingades ställa in alla turer sommaren 2014.
I januari i år hade ARN fått in handlingar från både Gotlandsbåten och motparten Konsumentombudsmannen (KO). Tidigare var även Konsumentverket (KV) med på anmälan, men drog sig senare ur.
Sedan ARN fått in yttrande från alla parter gjordes en handlingsplan för ärendet. Tanken var att ledamöterna skulle sammanträda under april eller maj och att ett beslut skulle vara taget innan sommarsäsongen.
Kia Ahlstedt är handläggare på ARN.
– Jag hoppas att det inom kort tas ett beslut om när ärendet ska prövas. Men det kommer inte att hända något innan juli, så mycket kan jag säga, säger hon.
Ärendet är ett stort mål och det har förts diskussioner om hur många domare som ska sitta med vid sammanträdet. Normalt avgörs ett ärende av en domare och fyra ledamöter, men i det här fallet lutar det åt att tre domare kommer att delta.