LÄS ÄVEN: Mögel kan tvinga dem från sitt hem
För två veckor sedan skrev Gotlands Tidningar om paret Söderström som ansåg att hyresvärden Gotlandshem inte tog deras klagomål på allvar. I februari, efter att i över en månad ha påtalat misstänkta fläckar på väggar och fönster i flera rum, upprättade Gotlandshem en anmälan och åtgärder beställdes.
Sedan hände inte mycket, samtidigt som både Dennis och Kimberlys hälsa försämrades av att vara hemma i bostaden på Jungmansgatan i Visby.
En vecka senare har det utförts målningsarbeten och rengöring av frånluftsventiler.
– Det är mycket bättre nu, det är en helt annan luft nu, säger Dennis.
Han och hustrun Kimberly har sedan GT:s artikel varit på resande fot och borta ur lägenheten under en vecka.
– När vi kom hem igen så märkte man verkligen skillnaden. Mina besvär har nästan helt försvunnit, ögonen rinner inte längre till exempel. Det är mycket bättre luft härinne.
Dennis berättar att Kimberly har kunnat återuppta medicineringen av sin kroniska sjukdom, eftersom hon inte längre behöver behandla de symptom som man misstänker har koppling till de brister som funnits i innemiljön.
Som ett inledande steg i handläggningen av parets anmälan till regionen, är miljöskyddsinspektören Petrus Landin på plats denna dag. Eftersom lukten av mögel är borta och luften bättre, bedömer han att det i dagsläget är acceptabelt att vistas i lägenheten. Men han förstår att det innan har varit en olägenhet, av reaktionen att döma på de bilder som Dennis visar från sin mobiltelefon.
– Nästa steg är att kontakta Gotlandshem igen för att klargöra vissa frågetecken kring de åtgärder som vidtagits, säger Petrus Landin.
Han uppmanar andra hyresgäster till att höra av sig till regionen om man har liknande problematik som Dennis och Kimberly.
– Prata med hyresvärden först. Men har man gjort det utan att man får gehör eller tycker att det blir bättre så ska man naturligtvis gå vidare med det.
Dennis själv är övertygad om att det var samtalet till regionen och – framförallt – artikeln i GT, som till slut satte fart på Gotlandshem.
– Att det kom hit målare och så dagen efter att tidningen varit här, känns inte som en slump. Inte när man skulle ha kommit i början av februari, fortsätter han.
En sådan här typ av problem ska normalt sett åtgärdas snabbare, enligt Arild Kleven, marknadschef på Gotlandshem, som i en tidigare kommentar sagt att rutinerna brustit i just det här ärendet, men att man inte vet varför.
Efter att de berättat om sin egna situation har paret kontaktats av andra som bor i Gotlandshem, mestadels i samma kvarter som dem.
– Vissa har det ännu värre än vi haft det. En granne till oss har haft svartmögel i badrummet i elva år. Han har anmält det flera gånger men det händer inget, säger Dennis.
Även på Gotlandshem har man märkt av en, om än liten, ökning av ärenden angående fukt och mögel, enligt Arild Kleven.
– Efter artikeln har något fler personer än vanligt hört av sig till oss. När vi tittat närmre så handlar det inte om några nya upptäckter av mögel, säger Arild Kleven.